Escaldes-Engordany
Els supermercats encara insisteixen en la seguretat
Els clients continuen anant a comprar acompanyats per la família
Tres setmanes després de les primeres mesures restrictives en la llibertat de moviments, els supermercats i centres comercials continuen insistint en les precaucions que els clients han de prendre a l’hora de comprar. Si bé l’ús de guants i el control de la temperatura són obligatoris per accedir als locals, hi ha altres precaucions que costen més d’establir.
«Continuen venint famílies amb nens», va explicar el director d’Andorra 2000, Antoni Miralles. Una situació complicada, perquè «no els hi pots dir que deixin els nens a fora». Amb tot, per a Miralles «la gent està bastant conscienciada» i compleix les recomanacions que es fan per megafonia de manera periòdica.
«La gent parlant a prop és el que més costa», va reconèixer el director d’alimentació de Pyrénées Damia Obach, «però de manera instantània fan una passa enrere». Per complir amb les limitacions d’aforament si arriben més de dues persones juntes, «convidem a una d’elles a esperar a unes cadires que hem habilitat a l’entrada o, directament, al carrer».
Vendes per internet
La secció d’alimentació de Pyrénées ha vist en les darreres setmanes com les comandes a través de la pàgina web de l’establiment com la demanda ha augmentat «fins a un 300%», va detallar Obach. El ritme normal de funcionament implica l’elaboració d’entre deu i quinze comandes, però en els darrers dies les compres s’han incrementat fins a més de 300. Augment que ha fet que el centre trigui entre 24 i 48 hores en fer arribar la comanda als domicilis.
Compres a les quals se li sumen les que arriben a través del telèfon, especialment de col·lectius vulnerables com la gent gran. «Aquestes les intentem fer durant el dia», va afegir el director d’alimentació de l’establiment.
Per donar resposta al gran volum de peticions, el supermercat ha modificat els horaris d’obertura i tancament, tancant a partir de les 17 hores i els diumenges per preparar els paquets. La feina aca a les 12 de la nit amb les comandes a punt.
La saturació de les comandes en línia també es viu a altres supermercats d’alimentació. És el cas d’Andorra 2000, on el volum ha augmentat més d’un 400% passant de quinze diàries a 80, que és el volum total de peticions que es poden assumir en un dia. Això ha fet que les comandes s’acumulin i triguin fins a 15 dies a entregar-se. «No tenim els recursos suficients», va reconèixer Miralles.
Les comandes s’han multiplicat per tres, obligant a reordenar les tasques dins dels establiments
No ha estat només l’increment de les comandes, sinó que el personal de l’establiment està treballant en torns de sis hores «per estar menys exposats al contagi». A més, la normativa actual, que prohibeix preparar les compres mentre la botiga està oberta a la resta del públic, ha limitat els horaris de preparació. «Triguem una hora a preparar una comanda i tenim 80 peticions al dia», va assegurar el director del comerç.
Per aquest motiu, des del supermercat han optat per mantenir l’horari habitual d’obertura, potenciant que un dels membres de cada llar faci la compra presencialment.