Les empreses d’allotjament turístic aposten pels ERTO
El sector rebutja acollir-se als crèdits tous per estar ja endeutat amb els bancs
Els membres de l’Associació d’Empreses d’Allotjament Turístic (AEAT) considera que el segon paquet de mesures econòmiques que està elaborant el Govern, que hauria d’estar a punt per a la seva aprovació a mitjans d’aquest mes, hauria d’incloure la suspensió temporal d’ocupació (ERTO) com una de les vies que poden utilitzar les empreses per poder superar la crisi provocada pel coronavirus. Aquest sector, per les seves característiques, té un volum de treballadors i de despesa de personal molt menor, per exemple, que l’hoteleria, però tot i així l’entitat troba que “aquest és un tema a incloure en el nou paquet de mesures”, sobretot si la situació s’acaba allargant.
Així ho afirma el president de l’AEAT, Àlex Ruiz, que recorda que pràcticament des del primer dia de la paralització de l’activitat econòmica, els apartaments turístics “estan tots buits”, amb l’excepció d’alguns que estan acollint temporers gràcies a l’oferiment fet per propietaris. La situació al sector, segons explica Ruiz, és de “preocupació” perquè “no veiem la llum al final del túnel i no sabem quan serà el fi d’aquesta crisi” i perquè consideren que, si no hi ha noves mesures, “les empreses no podran aguantar” més enllà dels tres mesos que inicialment se suposava que podia durar aquesta crisi.
Els integrants d’aquest sector econòmic, com els d’altres, s’han acollit per tirar endavant a les ajudes fixades al primer paquet de mesures del Govern, però la pràctica totalitat ha rebutjat demanar crèdits tous que els suposi més deute. La raó, segons Ruiz, és que moltes de les empreses d’allotjaments turístics ja tenen contretes amb els bancs línies de finançament que han utilitzat per portar a termes reformes i adaptar-se a la nova Llei general de l’allotjament turístic, aprovada la passada legislatura. “Les empreses no volen demanar un nous crèdits i, en principi els nostres associats no ho faran”, subratlla el president de l’AEAT.
L'associació es reuneix periòdicament amb la titular de Turisme, Verònica Canals, per expressar els seus punts de vista tant sobre les mesures que s’estan prenent com sobre el pla de xoc turístic que s’activarà quan es posi fi a la crisi sanitària. En aquest sentit, en una d’aquestes trobades l’AEAT ha proposat que “escampa la boira” podria ser un dels lemes de les futures accions a l’exterior per atreure visitants. “Si Andorra Turisme fa que s’omplin de nou els apartaments turístics i els hotels, això farà que funcioni també el comerç”, recorda Ruiz, que adverteix que “no serà tot immediat”.