PUBLICITAT

Aleix carrega durament contra la pèrdua de competitivitat a l'esquí

  • El líder de la Pime afirma que la política seguida en matèria turística està abocant el país al «desastre»
MARC RODRÍGUEZ
ESCALDES-ENGORDANY

El president de la Petita i Mitjana Empresa (Pime), Marc Aleix, va recordar tot just ara que la temporada d'esquí dóna el tret de sortida que el comparatiu de preus del forfet entre Grandvalira i altres estacions dels Alps i dels Pirineus situa el Principat en un espai «molt poc competitiu respecte els països del nostre entorn». Aleix va criticar la política seguida en matèria turística i el «desastre» a què, segons va dir, s'està veient abocat el país.

En relació a les estacions dels Pirineus francesos, el líder de la Pime va criticar com mentre a Les Angles el forfet de dia d'adult és de 32,5 euros, amb un preu de 29,5 a Ax Bonaxcre i de 34 a St Lary Soulan, en el cas d'Andorra Grandvalira estipula aquest preu en els 42 euros. En la vessant espanyola, però, aquesta tarifa és molt similar als 41 euros de Formigal, els 42 de LaMolina-Masella i els 45 de Vaquèira-Beret.

Des de la Pime, en la línia de denunciar la diferència de preus que, segons Aleix, està perjudicant l'entrada de visitants, també es va realitzar una comparativa en els forfets de diversos dies. Per als forfets de sis dies, els 221 euros per a un adult només estan superats pel mateix paquet de La Molina-Masella, mentre que Vaquèira-Beret posa el forfet de sis dies en 218 euros i Formigal a 181. En la vessant francesa del Pirineu, Les Angles prsenta un cost de 162,5 euros, mentre que Ax-Bonascre i St Lary Soulan venen aquest forfet a 155,8 i 170 euros, respectivament.

Comparació alpina / En el cas dels Alps, Aleix va assenyalar que les dades que ha anat recollint i que són el resultat d'«una simple consulta a través de les diferents pàgines web» posen de manifest una variació un 12% més cara amb l'estació de Mégève, mentre que el forfet de dos dies també presenta aquest diferencial de preu. Avoriaz també té un forfet de dia més barat, amb 41 euros, mentre que Esp Killy i Verbier presenten un forfet de dia de 44,5 i 49 euros, respectivament.

Pel que fa a la comparativa de quilòmetres esquiables, els 200 de Grandvalira són inferiors als 300 de Mégève, amb un preu més econòmic, segons va recordar Aleix, mentre que Avoriaz té 650 quilòmetres i també presenta un forfet un euro més barat. En el cas d'Esp Killy i Verbier, l'increment de preu estaria justificat, segons ell, pel fet de tenir 300 i 410 quilòmetres, respectivament. Des de la Pime es va assenyalar que, independentment dels quilòmetres esquiables, «el que importa són els serveis associats a totes aquestes estacions, que en el cas d'Andorra s'han anat descuidant».

Mirant a Courchevel / Pel que fa a la comparativa entre Grandvalira i Courchevel, Aleix va criticar que entre el 4 i el 10 de desembre el forfet és un 65,9% més car, mentre que entre l'11 i el 17 de desembre, la diferència és d'un 32,2%. Entre el 18 de desembre i el 20 de març, «Grandvalira és un 6,3% més car» i entre el 21 de març i el 15 d'abril, un 1,27% més barat, però entre el 16 i el 25 d'abril, el diferencial torna a ser de 16,4%.

En el cas del forfet de dia per a nens, aquest és entre un 1,8% i un 69,7%, segons l'època de l'any, mentre que en els paquets de sis dies per a una família de dos adults i dos nens, aquestes diferències oscil·len entre un 4,6% i un 64,9% més car.

La PIME diu prou / Aleix no va amagar el seu enuig amb les decisions preses en matèria turística, unes iniciatives que al seu entendre estan «enfonsant» el sector. La denúncia pública dels preus per esquiar a Andorra ja és un fet que es ve repetint durant les últimes temporades per part de la Pime, que va voler aprofitar l'inici de la campanya per presentar a aquest rotatiu les dades de preus recollides, independentment de la qualitat oferida, que segons ell «va cada cop a pitjor».

 

- Article d'opinió de Marc Aleix: La critica, des d'una perspectiva literària: De filla a pare.

Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT