PUBLICITAT

Andorra compleix 23 disposicions de 26 sobre drets dels infants, famílies i migrants

Ho indica la Carta social europea elaborada pel Comitè Europeu de Drets Socials

Per El Periòdic

Consell d'Europa
Consell d'Europa | ANA

L’avaluació de la Carta social europea relacionada amb els drets dels infants, de les famílies i de les persones migrants que es va fer pública ahir, constata que Andorra compleix amb 23 de les 26 disposicions que s’hi plantegen. Les conclusions, que es van elaborar en base a les respostes enviades pel país l’octubre del 2018, les va publicar el Comitè Europeu de Drets Socials i es basen en l’aplicació dels articles 7, 8, 17 i 19 de la Carta en qüestió durant el període que va de l’1 de gener del 2014 al 31 de desembre del 2017.

Drets dels infants i adolescents

En aquest àmbit, les conclusions es refereixen al compliment del país en la  protecció dels mateixos pel que fa referència a la prohibició de treballar per als menors de 15 anys mentre duri el curs escolar, pels menors de 18 anys en activitats perilloses o insalubres, la limitació de la durada del treball pels joves de 16 i 17 anys, la inclusió d’hores de formació professional durant l’horari laboral, les vacances anuals remunerades, les revisions mèdiques regulars i la prohibició de treballar de nit pels joves de menys de 18 anys. A les mateixes conclusions s’hi inclou la conformitat als articles referits a la protecció especial dels menors davant de perills físics o morals.


Per altra banda, pel que fa a la protecció dels menors en àmbit social, jurídic i econòmic, Andorra compleix amb el que es refereix a l’estatus jurídic de l’infant, a l’accés a serveis essencials com l’educació i la sanitat, la protecció contra els maltractaments, els drets dels infants tutelats per l’Estat, els drets dels menors en conflicte amb la llei, els drets dels menors en situació irregular i els drets dels menors en situació de pobresa.


En aquest sentit, però, el Comitè demana, a través de l’informe, que el Govern proporconi més dades sobre els índex de pobresa al país i les mesures previstes per reduïr la vulnerabilitat dels infants i garantir l’accés a serveis de qualitat, sobretot en relació a l’educació, la salut i l’habitatge. A banda d’això, l’organisme internacional també fa una petició d’informació més acurada sobre les mesures preses al Principat per lluitar contra l’assetjament escolar i per garantir la participació dels infants en la presa de decisions en l’àmbit de l’ensenyament.

Drets de les treballadores

L’informe s’hi refereix de manera positiva pel dret reconegut al país de les treballadores a la protecció de la maternitat, concretament pel que fa a la durada i a les condicions salarials. També es fa referència a les pauses per alletament, a la regulació del treball nocturn i a la prohibició d’efectuar treballs perillosos. 

Drets dels treballadors migrants

El Comitè va avaluar en el bon sentit l’avenç del país en la protecció dels drets dels treballadors migrants i de les seves famílien referència a la protecció i a l’assistència, la col·laboració dels serveis socials amb altres Estats, la igualtat en matèria d’impostos i d’accions davant la justícia, la transferència de guanys i béns i l’ensenyament de la llengua. 


Per altra banda, el Comitè va demanar que el proper informe proporcioni més dades sobre les reclamacions efectuades pel del raonador del ciutadà sobre el dret a l’habitatge digne dels treballadors migrants. 

Conclusions de no conformitat

El Comitè considera que el salari mínim dels treballadors que tenen menys de 18 anys  i les prestacions que es paguen als aprenents no són suficients. Tot i així, el Comitè valora l’esforç del Govern durant els últims anys per augmentar el salari mínim interprofessional. 


La segona és en relació al dret a un habitatge. El Comitè considera que la Llei andorrana no prohibeix la expulsió d’inquilins durant la temporada d’hivern, que és quan les persones són més vulnerables. A banda d’això, també considera que no està demostrat que el dret intern asseguri una indemnització en cas d’expulsió il·legal. 


En aquest sentit, el Govern va apuntar que «si bé és cert que la legislació vigent no regula expressament aquests dos supòsits, cal destacar que tots els desnonaments els dicten els òrgans jurisdiccionals i per tant, no són mai il·legals, i que no s’ha donat mai a la pràctica que algú hagués estat expulsat o desnonat del seu domicili o de qualsevol altre indret, sense que els Serveis Socials de Govern i la Batllia no haguessin pactat a l’avança un recurs alternatiu per no deixar la gent al carrer». Tot i així, van destacar que «el Ministeri d’Afers Socials té previst concloure aquest any amb la Batllia un Protocol d’actuació en aquests casos per tal que no es produeixin desnonaments a l’hivern, ni els caps de setmana ni els dies festius».


El Govern va voler deixar constància, també, que gairebé cap país dels avaluats ha obtingut conformitat a les dues conclusions en qüestió. Tot i així, «Andorra manté la seva voluntat d’evolucionar positivament de cara a la propera avaluació. Des de la data de lliurament de l’informe a l’octubre del 2018, Andorra ja ha fet alguns avenços que es podran lliurar al Comitè al proper informe».

PUBLICITAT
PUBLICITAT