El Govern crea un registre electrònic de seguiment per acomiadaments
Jover reafirma que el Covid-19 no és motiu per rescindir un contracte
Des d’avui, les persones que hagin perdut la feina a causa del Covid-19 podran sol·licitar ajut a l’Administració. Amb la creació d’un registre electrònic de seguiment, l’Executiu vol donar informació a les persones afectades i verificar que «el procés s’ha dut a terme en bones condicions», va explicar ahir el ministre portaveu, Eric Jover, durant la roda de premsa d’actualització. El formulari està disponible als webs de treball i del Govern.
«El Covid-19 no es considerarà un element de força major», va remarcar Jover, tenint en compte que els acomiadaments poden tenir una causa justificada o no. En cas que sigui una causa justificada, el ministre va voler aclarir que, tal com estableix el Codi de Relacions Laborals, l’empresa ha de «demostrar de manera fefaent quina és la motivació».
En aquest sentit, i tenint en compte les mesures preses als estats veïns, el ministre portaveu va explicar que els Expedients Reguladors Temporals de l’Ocupació (ERTO) no formen part de la llei òmnibus i per tant, no s’aplicaran en un primer moment. Amb tot, no significa que la decisió no es prengui si la situació empitjora.
Impuls a l'economia
«La situació econòmica no serà del 100% des del primer dia», va afirmar Jover. Per això caldrà que «el Govern acceleri els processos per recuperar-se el més aviat». Actuacions com la línia de crèdits tous, amb l’Executiu com avalador, o que comparà amb una línia de crèdit de 60 milions d’euros. És necessari «posar sobre la taula el punch econòmic suficient», va afegir, raó per la qual es va comprometre a augmentar la quantia reservada en cas que sigui necessari.
Més personal tècnic
La centraleta del 188 incorpora a partir d’avui una persona tècnica de l’àrea d’Impostos i Tributs i una altra de la CASS, que se sumaran a l’inspector de treball que atén les trucades relacionades en aquest àmbit.
Entre les preguntes que més es van atendre en les darreres hores destaca el neguit per l’allargament de la situació d’aïllament a Espanya, amb la consegüent paralització de la frontera del Riu Runer. També dubtes sobre els controls policials i si aquests estan imposant sancions o no. El ministre va explicar que l’objectiu dels controls és fer recomanacions a les persones que no compleixen l’aïllament.
D’altra banda, El formulari específic per donar suport als treballadors temporers compa amb 1.279 inscripcions.
Exteriors treballa per facilitar el retorn al país
Un total de 36 andorrans s’han posat en contacte amb l’Executiu, amb la voluntat de tornar a Andorra. Tots ells es troben en diferents continents i països. Per aquest motiu, el ministre portaveu, Eric Jover, va assegurar que la xarxa diplomàtica del Govern ja s’havia activat per atendre a cadascun dels casos.
Comerç i la Policia expedienten 20 negocis
Tot i que durant el dia d’ahir no s’obrís cap nou expedient a empreses per no complir amb les mesures urgents aprovades per decret, al llarg de la setmana es van dur a terme 20 expedients. D’aquests, quatre suposaven sancions per part del departament de Comerç, mentre que les setze restants corresponen a sancions de la Policia.
La situació a Espanya no afecta el Principat
Després de conèixer durant el dia d’ahir que el Govern espanyol allargarà el període de confinament, el ministre Jover va voler deixar clar que el perllongament no afectaria el país. Les situacions d’excepció per passar la frontera, com laborals o per causes majors, continuarien vigents, i el trànsit de persones continuaria restringit.
Trasllat d'usuaris de residències a hotels
Tal com s’ha anat fent al llarg de la setmana per evitar que les persones dels centres sociosanitaris es contagiessin, el ministeri de Salut continuarà traslladant a persones grans cap a hotels. Així s’evita «el contagi» d’un grup «especialment vulnerable», segons va dir Jover. La mesura compta amb el suport del SAAS i de la Creu Roja.