PUBLICITAT

El Govern defensa que els vehicles contaminants paguin més impostos

Incorpora noves mesures per fer més fàcil la liquidació de la taxa a través de la domiciliació bancària

Per Tatiana Navarro

El Cap de Govern, Xavier Espot, acompanyat del ministre portaveu, Eric Jover, i el ministre de Salut, Joan Martínez Benazet.
El Cap de Govern, Xavier Espot, acompanyat del ministre portaveu, Eric Jover, i el ministre de Salut, Joan Martínez Benazet. | SGFA

El nou càlcul de la taxa de tinença de vehicles per als automòbils dièsel que no incloguin a la seva carta groga el grau d’emissions de CO2 ha despertat la polèmica, donat que ha suposat un increment del preu per als propietaris amb vehicles més antics del 2011. Un increment que l’Executiu ha defensat en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, ja que «els vehicles de gasoil d’una certa antiguitat no tenien a la carta groga els elements associats a les emissions de diòxid de carboni», va assenyalar el ministre Portaveu, Eric Jover. 
Jover va assegurar que «la diferència de càlcul no és una modificació que hagi efectuat aquest Govern», sinó que «va lligada a una disposició final sisena de la Llei del Pressupost del 2019», que al seu torn era «una modificació de la Llei de Foment del Vehicle». Aquests textos van ser aprovats en la darrera legislatura, amb Toni Martí com a cap de Govern i Eric Jover, Xavier Espot i altres ministres com a part de l’Executiu.

Càlcul

Segons va traslladar l’Executiu, l’import de la taxa per als vehicles que disposin de la informació d’emissió de gasos contaminants es mou entre els 24 i els 192 euros. Per contra, les persones propietàries de vehicles sense aquesta classificació hauran d’abonar l’import en funció dels cavalls fiscals, amb taxes que van des dels 52 als 169 euros.
El ministre portaveu va admetre l’increment de les quotes, tot afirmant que «no era lineal», tenint en compte que existeixen diferents categories en funció dels cavalls fiscals. «La majoria salten una categoria, tot i que en un cas extrem podrien saltar-ne dues», va afirmar.

Facturació

Amb la voluntat de millorar la recaptació de l’impost en període voluntari, el departament de Tributs i Fronteres engegarà una campanya informativa en col·laboració amb l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA). L’objectiu serà que els propietaris, en el moment d’adquirir un vehicle, puguin fer els tràmits per facilitar el compte bancari on domiciliar l’impost. 
Decisió que el Consell de Ministres va prendre ahir, després de publicar al BOPA un llistat amb persones que no tenen la taxa domiciliada i que representen el 18% de propietaris de vehicles. 
Des de l’Executiu van recordar que la taxa sobre la tinença de vehicles equival al 2020 a 5,9 milions d’euros, corresponents als 85.233 vehicles que formen part del parc automobilístic del Principat. Aquells que encara no l’hagin abonat ho podran fer abans de l’11 de juny a les dependències de Tràmits sense que s’apliquin recàrrecs.

El desacord amb un propietari fa expropiar  dos terrenys per a les obres de la CG2

La resta de propietaris accepta un acord amb l’Administració

Les obres d’eixampla i rectificació de la CG2 continuen després que el ministeri d’Ordenament Territorial hagi iniciat un expedient d’expropiació al propietari de dos terrenys pertanyents al tram entre La Trava i les Bordes de l’Aldosa, a Canillo. L’obra afecta a altres parcel·les privades i comunals, amb els quals l’Administració sí que ha pogut arribar a convenis o acords.
Mentre que un dels espais afecta directament és a l’eixampla de la carretera, l’altre ho està per la reposició d’un camí comunal i un pont que s’han de desplaçar de la seva ubicació actual. 
L’obertura de l’expedient implica un procés que, segons va informar el ministre Portaveu, Eric Jover, es preveu que no s’allargui més enllà del 2021. Després de la publicació al BOPA de l’aprovació i la notificació als afectats, s’obre un periode d’al·legacions. Tot seguit, l’expedient es traslladarà al Consell General perquè el parlament decideixi si mereix ser declarat d’utilitat pública. El darrer pas consistirà en crear una comissió d’expropiació, integrat pel president del Tribunal de Batlles, un notari i un pèrit designat per l’Executiu. Aquests determinaran el valor del terreny.
Les obres preveuen encabir vorals i voravies al carril ascendent de la CG-2, i dos carrils més de circulació. També està previst construir una galeria tècnica al costat del riu.
El ministeri d’Ordenament Territorial calcula el cost total de les obres en 2,3 milions d’euros, que es dividiran en 25.000 per a aquest any, 800.000 per al 2021 i 1,5 milions per al 2022.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT