PUBLICITAT

Andorra la Vella

El permís per accedir a la Zona de Baixes Emisions és de dos anys

Els conductors andorrans que vulguin anar a Barcelona ja poden sol·licitar l’autorització a Tràmits

Per Victoria Gómez Pérez

Un cartell informatiu d’entrada a la ZBE a la Ronda de Dalt.
Un cartell informatiu d’entrada a la ZBE a la Ronda de Dalt. | JORDI CORTINA

El permís general per accedir a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) tindrà una durada de dos anys i, des d’ahir, es pot aconseguir en un termini de 24 hores. Tal com va recordar el secretari d’Estat d’Economia, Èric Bartolomé, aquesta autorització, que té un cost de 5,80 euros, serà obligatòria a partir del pròxim 1 d’abril i s’ha de gestionar a través del Servei de Tràmits del Govern. A banda, els vehicles contaminants que no compleixin les característiques ambientals exigides per l’Ajuntament de la Ciutat Comtal hauran de demanar un permís diari de 2,40 euros i només hi podran accedir un màxim de 10 vegades a l’any. Segons l’acord entre l’Executiu i l’AMB, la recaptació de la gestió es transferirà a l’entitat catalana mensualment. 

El director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament, Seguretat i Qualitat Industrial i Transport, Josep Pujol, va insistir que en cap cas l’Executiu facilitarà dades personals dels conductors, sinó que «únicament es proporciona informació referent al vehicle». Això, va admetre, impedeix que les multes als cotxes no registrats arribin a Andorra, si bé va avisar que aquestes són acumulables. En total, hi ha una setantena de càmeres que llegeixen les matrícules repartides per la ZBE. Quan se’n detecta una que no consta al registre, automàticament es marca com a sancionable, «de manera que si t’atura la Guàrdia Urbana, hauràs de pagar totes les que tinguis pendents». En aquest sentit, cal destacar que les sancions van dels 100 als 1.800 euros, la més greu. Per aquest motiu, Bartolomé va considerar que «no hi ha motius per no fer la gestió», ja que disposar de l’autorització «sempre està bé».

Paral·lelament, Pujol va avançar que s’està negociant amb la Direcció General de Trànsit (DGT) perquè els vehicles andorrans també obtinguin el distintiu ambiental que, malgrat no ser obligatori actualment, sí que facilitaria la seva identificació visual.

 

Requisits

Pel que fa als turismes que compleixen els requisits ambientals són els de categoria M1 de benzina Euro 3 o superiors matriculats després del 2000 i els dièsel Euro 4 o superiors matriculats després del 2005. Les furgonetes, camionetes, motocicletes, camions i autobusos en general tenen altres categories que cada conductor ha de revisar, així com vehicles de gran tonatge, considerats de tracte especial, que fins a l’1 de gener del 2021 no han d’acreditar el compliment dels requisits. Les autoritzacions dels vehicles per a persones amb un grau de discapacitat superior al 33% o dels serveis mèdics o funeraris seran directament gestionades per l’AMB.

Tant Bartolomé com Pujol van demanar que els registres es facin de manera esglaonada i durant els primers dies de posada en marxa del servei només hi acudeixin les persones que tenen previst viatjar a Barcelona pròximament. Tot i que la voluntat és que el permís s’obtingui en 24 hores, Pujol va reconèixer que dependrà de si els vehicles ja consten a la base de dades del Govern, «aleshores serà gairebé automàtic», o de si s’ha d’anar a buscar la informació a l’arxiu, que es «trigarà una mica més».

 

La ZBE

La ZBE està formada pel trànsit rodat de l’àrea delimitada per la Ronda de Dalt i la Ronda Litoral. Les rondes estan excloses de la zona de baixes emissions. 

Així, es veu afectada tota la ciutat de Barcelona, a excepció de la Zona Franca i els barris de Vallvidrera, Tibidabo i Els Plans, en la zona alta de l’urbs.També queden inclosos L’Hospitalet i aquella part dels municipis d’Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs que formen part de les rondes. En conjunt, és una àrea de 95 quilòmetres quadrats.

PUBLICITAT
PUBLICITAT