PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Treballadors del Pas de la Casa demanen més freqüències de bus

Indiquen que els horaris no es respecten i el que mostra el taulell informatiu no reflecteix la realitat

Per Alexandra Baulina

Una trentena de persones esperant a la parada de bus del Pas de la Casa.
Una trentena de persones esperant a la parada de bus del Pas de la Casa. | A. B.

Tal com va concloure l’informe del CRES, el transport públic és una de les principals problemàtiques al país, en especial a la localitat del Pas de la Casa, on la gent acaba tenint dificultats en qüestió de mobilitat que s’acaba fent palès a través d’una discrepància per a treballar a la zona. 

La Geoly, de 32 anys, treballa al Pas de la Casa i porta des del 2013 agafant el bus per anar a la feina, i comentava que habitualment espera a la parada uns 45 minuts i que quasi sempre arriba tard a casa: «Surto de treballar a les vuit, se suposa que a les 20.40 hores he d’estar a casa per al dia següent treballar a les nou del matí, i mai arribo a aquella hora a casa, sempre són passades les 10. A la gent que té família no li agrada gens aquesta situació». Va afegir que el transport públic és la seva única manera de pujar, ja que no té vehicle propi, i per tant, el retard del bus li causa un retard a la feina, el qual, va comentar, després ha de compensar: «Això clar que ens perjudica a tots perquè és l’única manera que tinc per a pujar al Pas de la Casa, i si arribo tard al treball, aquella hora el meu responsable no entén que el bus arriba tard, i li he de pagar a l’empresa.»

Al taulell informatiu de les parades de bus, així com a la pàgina web de la companyia s’informa que la línia 4 del Pas de la Casa passa cada 20 minuts de l’1 de desembre al 30 d’abril, el que segons exposava la gent que agafa la línia L4, contradiu la realitat. Els ciutadans demanen més busos: «Per a millorar-ho, hauria d’haver un bus cada 20 minuts com marca l’horari del bus i no que arribi cada hora o cada 45 minuts», va expressar la Geoly, afegint que «la gent que surt de treballar a les sis, es troba a la parada que el bus que hauria d’haver marxat a aquella hora, va fer-ho a les 17.50 h, i després d’haver passat tot el dia de peu, ha d’esperar 45 minuts al següent bus». La Geoly es va plantejar, fins i tot, de canviar de lloc de feina per estar més a prop de casa: «estic pensant de fer el traslladat de la feina a Andorra perquè això és inaguantable. El que més em mata és el bus per pujar a treballar al Pas».

D’altra banda, va adreçar una reclamació a la companyia de transport, la qual sembla que no va ser escoltada: «Encara que et queixis a l’empresa de busos, no et fan cas, és com si et queixessis a l’aire. Tot segueix sent igual, res canvia. I no m’estranya que les empreses del Pas no tinguin a empleats que vulguin pujar a treballar aquí». 

La situació de la Melanie és similar, ja que també té la feina al Pas de la Casa i assenyalava que en plegar de la feina a en punt no li dona temps d’agafar el bus, havent-se d’esperar una bona estona a la parada: «Els horaris no es respecten, si els busos han de sortir del Pas de la Casa a i quart, arriben a menys cinc i se’n van a menys cinc, no esperen a l’hora de la sortida i llavors quan surts de la teva feina, has d’esperar una mitjana de 45 minuts fins que passi el següent bus. De fet, he sortit a les set, suposadament, a les 19.15 hi hauria d’haver un altre bus i a veure si hi ha sort. Però no arriben mai». Va recalcar el fet que el bus no fa un temps d’espera a la parada: «El problema és que quan hi arriba, no espera el seu torn. Si el bus va tard, llavors sí que no s’espera ni dos minuts, para, puja la gent que està a la parada i no s’espera». 

A més, va expressar que al torn de la tarda és quan hi ha menys freqüència de busos: «La línia L4 és un desastre, sobretot a nivell de les tardes, al matí no és un problema. E el que té la sortida a Escaldes o a Andorra la Vella sí que passa normalment a la seva hora, però a mesura que va arribant cap al Pas de la Casa, el bus es va retardant». La Melanie té una targeta mensual que costa uns 170 euros, els quals l’empresa no cobreix. 

El Matías, de 27 anys, també va compartir la seva opinió sobre la manca de freqüència dels busos i la falta de respecte dels temps indicats al taulell informatiu de la parada: «Crec que el bus té poca freqüència horària. Segons la informació que surt a les parades de bus, posa que cadascun té la seva freqüència mitjana i molts cops no es respecta». 

Va afegir, també, que la manca de freqüència té lloc sobretot a darrera hora: «Durant la nit, el bus triga més a passar. En els moments clau com al matí, és quan més freqüència té però durant la nit, està una mica més abandonat. Sobre les vuit i les nou faig el trajecte de Canillo a Encamp o d’Encamp a Andorra la Vella. Utilitzo doncs l’L4 o l’L2».

El Julián, de 22 anys, està fent la temporada d’hivern a Andorra i també va indicar la falta d’organització de la companyia del bus que causa retards a la feina: «Per a mi, li falta organització en els horaris, respectar-los. Al matí pot passar 10-15 minuts abans o després, i el següent bus, també arriba tard i es generen unes bretxes que nosaltres com a treballadors les patim perquè anem corrents, i el mateix passa al Pas de la Casa, que toca esperar en el fred». A banda de les baixes temperatures, el Julián va apreciar el bon estat dels busos: «Almenys estan nets i els conductors són amables».

El Nicolás, de 28 anys, treballa a pistes i fa el trajecte d’Andorra la Vella a Canillo. També va dir la seva sobre la manca de freqüència del bus, especialment al torn de tarda: «L’única cosa que podria dir és la freqüència que té el bus, que és molt baixa, passa cada 40 minuts».

El  problema no només el tenen els treballadors. Dins del bus de la línia 4, un turista va comentar que va estar esperant força estona amb el seu grup d’amics a la parada del Tarter, i que el «transport en comú, deixa molt que desitjar». 

Al mateix bus, uns nois joves van fer una queixa al xofer del bus, ja que van estar esperant des de les 19.10 fins a les 20.10. Aquest no era el primer cop que els xofers o la companyia de busos rebien una queixa o requeriment: «Vaig fer una reclamació, sobretot quan vaig estar 1.45 hores esperant el bus mentre nevava al Pas. Vam trucar tots els que estàvem a la parada i no ens van fer cas», va comentar la Geoly.

PUBLICITAT
PUBLICITAT