PUBLICITAT

Amistat, negocis i traïció (segons Mamet) al Centre de Congressos

  • Julio Manrique dirigeix ?American Buffalo', el primer èxit del dramaturg ianqui
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Benet i Rodríguez, envoltats d'andròmines a l'escenari únic de l'obra. Foto: EL PERIÒDIC

Don té una botiga d'andròmines més o menys inútils. Un dia, per error, li ven a un client una misteriosa moneda que du gravada al revers la silueta d'un búfal americà –d'aquí, el títol de l'obra– i, quan s'adona de la pífia, comença a rumiar un pla per recuperar la peça. Pel civil o pel criminal, per dir-ho a la manera del director de Marca. Hi embolica Teach, un venedor de fum, un entabanador professional, mentre intenta mantenir al marge (inútilment) Bob, el dependent de la botiga, un exionqui a qui ni l'un ni l'altre consideren cridat a tan alta empresa. Aquest és el (raquític) fil argumental d'American Buffalo, aquesta nit al Centre de Congressos. Un muntatge estrenat al gener al Lliure barceloní, amb direcció de Julio Manrique –la nova esperança blanca de l'escena catalana, recentment elevat a la direcció artística del Romea– i amb Ivan Benet (Don), Marc Rodríguez (Teach) i Pol López (Bob) al repartiment, i l'obra que va catapultar David Mamet a la primera filera de la dramatúrgia nord-americana. Val a dir que va ser al 1975, allà a la prehistòria. Tota l'acció –el pla infal·lible per recuperar el búfal americà– transcorre en tan sols dues jornades –al matí i a la tarda– i en un únic escenari, la botiga de Don, amb uns personatges que són perdedors vocacionals, lladregots de pa sucat amb oli condemnats al fracàs i de vocabulari tan rudimentari com els principis pels quals es regeixen.

Amb aquest material tan poc prometedor construeix Mamet –i Manrique potencia– un efectiu, magnètic artefacte dramàtic que es va convertir la temporada passada en la sensació de la cartellera barcelonina. Diu el director que Anmeican Buffalo constitueix una tragèdia clàssica amb personatges disposats a pagar qualsevol preu –vendre l'amic, per exemple– per un grapat de pasta. O millor, de dòlars. La lleialtat, la traïció, la (im)moralitat, la insolidaritat i la falta d'escrúpols són els temes d'una obra que prefigura les preocupacions principals de l'obra posterior del dramaturg, premi Pulitzer al 1984 per Glengary Glen Rose. Atenció al repte interpretatiu del tercet Benet/Rodríguez/López, davant d'un text que al 1996 van portar a la pantalla gran tres pesos pesants com ho són Dustin Hoffman, Dennis Franz i Sean Nelson.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT