PUBLICITAT

La Massana

Telefèric no, vial sí

Els massanecs prefereixen una carretera que els lliuri dels embussos diaris que un nou giny

Per Victoria Gómez Pérez

Inici del futur vial que ha d’unir la Massana amb Ordino.
Inici del futur vial que ha d’unir la Massana amb Ordino. | Maricel Blanch

Algunes de les futures infraestructures més rellevants per a la Massana són el telefèric del pic de Carroi i el vial que ha d’unir la parròquia amb Ordino de manera segura i sense embussos a les hores punta. Ara bé, l’interès que generen ambdues obres entre veïns i comerciants és totalment oposada en l’una i l’altra.

Pel que fa al telefèric, la gran majoria es mostra en contra. «No li veig cap utilitat», va considerar Glòria Martínez, responsable d’una farmàcia del centre de la vila, alhora que afegeix que, en termes econòmics, «probalament, ens perjudicarà més que fer-nos un favor perquè la gent pujarà directament d’Andorra la Vella i no passarà per la Massana». Edgar Gomes, carnisser, es va mostrar convençut que «l’única beneficiada serà la constructora encarregada» i els veïns no en veuran cap guany. «Per no parlar dels danys mediambientals que déu causar una construcció així», va suposar.

Ni regalat

Tot i que la construcció del giny es preveu que surti 100% de capital privat, aquest no és motiu per fer-lo més atractiu, com a mínim, de cara als massanecs: «M’és igual qui ho pagui. No ho vull i punt, és una destrossa per l’entorn natural que no servirà per a res», va afirmar taxativament Dolors Jiménez, la propietària d’una botiga de roba per a qui «el telecabina a Pal Arinsal ja destrossa prou el paisatge». «No calen més monstres a la muntanya», va agregar. Així mateix, Àngel Borràs, i company a la carnisseria de Gomes, malgrat «no estar gaire assabentat de l’assumpte», va apuntar que «això són coses dels polítics que, al final, faran el que vulguin sense que importi el que nosaltres pensem». 

El responsable d’un hostal i restaurant, Julien, amb resignació va creure que «com la muntanya ja està prou rebentada, qualsevol activitat nova que es faci és bona». Va demanar, però, que si el telefèric ha de ser d’un privat, li pagui un lloguer al Govern i «aquests diners es destinin a la parròquia». En el mateix restaurant, un home «de 80 anys» i que «les ha vist de tots colors», es va sumar al debat opinantque «quan s’han de fer canvis, tothom està en contra,  però a la que t’hi acostumes, ja no recordes com era abans i no pots viure sense allò nou». 

Recollida de signatures

Cal recordar que fa uns mesos, a través de la plataforma Change.org, va sorgir una iniciativa ciutadana que va aconseguir més de 2.000 signatures contra la construcció del telefèric i que posteriorment es van fer arribar a les institucions concernides: el Govern, el Comú d’Andorra la Vella i el Comú de la Massana. Després de l’entrega, l’impulsor de la recollida, Mario Gomez, va dir sentir-se «satisfets d’haver aconseguit arribar a aquesta xifra i esperem que serveixi per fer pressió i que es reconsideri una obra aberrant, innecessària i absurda». 

Sota el lema #noaltelefericdecarroi, Gómez també va exposar la motivació de la campanya: «No entenem l’interès que tenen algunes institucions per perdre l’essència del nostre paradís natural construint un telefèric per arribar a un lloc emblemàtic al qual tothom pot accedir amb més o menys esforç. Per a molts no té sentit i creiem que el que realment impulsa a tirar endavant aquesta obra és l’interès econòmic d’uns pocs», va cloure. A més, l’objectiu, va explicar, és lluitar «contra l’immobilisme i la resignació que sol envair a part de la societat d’aquest país».

Tanmateix, el passat 19 de gener Gómez va organitzar una marxa al pic, amb el suport del PS, que va congregar unes 40 persones.

Amb tot, i tal com va anunciar la cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, en una de les últimes sessions de comú, pròximament es crearà una comissió per treure un plec de bases per licitar la concessió del futur telefèric. A banda de Marsol, en aquesta comissió també està previst que hi participin el cap de Govern, Xavier Espot, i la cònsol major de la Massana, Olga Molné.

«La Massana és una vergonya»

Preguntats pel vial, els mateixos massanencs canvien d’expressió i apunten que «això sí, això sí que toca d’una vegada», va exclamar Pol Garcia, dependent en una pastisseria. Gomes va assegurar que «la Massana s’ha convertit en una vergonya» i que a les hores de més trànsit «és desesperant ser dins del cotxe». «Trigo 20 minuts de la gasolinera a la carnisseria», un trajecte de poc més d’un quilòmetre, segons ell va informar. El mateix recorregut que fa Martínez cada matí a peu per anar a la seva farmàcia. «Venir en cotxe és impossible, i no vulguis saber els problemes que hi ha per aparcar, si no et vols arruïnar deixant tot el dia el cotxe en un pàrquing, és clar», es va lamentar la farmacèutica. 

Borràs també creu que el vial és més necessari que qualsevol altra infraestructura ara mateix: «Ja fa temps que hauria d’estar acabat». Miquel Palomo, que sempre es desplaça en cotxe perquè «és més barat que el transport públic», tot i mostrar-se partidari del vial, demana que «si es fa, es faci bé i no quedi un nyap, com de costum».

Per contra, i com a excepció, Julien creu que no és una obra imprescindible i que només s’hauria de fer «si no fos molt cara i sobressin diners del pressupost per destinar-los a altres accions socials». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT