PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Turistes del Pas de la Casa hauran de dur una polsera d’identificació

L'acord entre Frontera Blanca i l'empresa GSI també preveu més vigilància als carrers per evitar aldarulls

Per Elisabet Cortiles

Un vigilant de seguretat de GSI es prepara per fer una ronda al Pas de la Casa.
Un vigilant de seguretat de GSI es prepara per fer una ronda al Pas de la Casa. | GSI

El Pas de la Casa acull cada any milers de turistes que venen a esquiar i esbargir-se durant la temporada alta d’hivern. Malgrat que ningú posa en dubte els beneficis econòmics que comporta la seva arribada, la gran concentració de persones durant aquests dies fa que sovint es produeixin problemes de convivència a la zona. Sense anar més lluny, la passada vigília de Nadal una trentena de persones va protagonitzar una baralla multitudinària a l’exterior d’un local d’oci nocturn de la localitat encampadana. Per evitar que fets així es tornin a repetir, l’empresa Frontera Blanca, especialitzada en la gestió i l’acollida de grans grups turístics a peu de pistes, va signar un acord amb l’empresa de seguretat privada GSI, del grup Pyrénées, per reforçar la vigilància al Pas de la Casa. 
Un dels aspectes que més crida l’atenció de l’acord és l’obligació que tindran els seus turistes de portar una polsera identificativa.

Tal com va explicar ahir a EL PERIÒDIC l’empresa de seguretat, «cada establiment tindrà un color assignat, així sabrem que si la persona duu una polsera taronja està allotjada a un apartament de Frontera Blanca, per exemple; i si la duu verda, serà d’aquell o altre hotel». Cada establiment tindrà un responsable amb el qual els vigilants tindran un contacte directe, «i si veiem algú que està perdut, que està en una situació indeguda o que necessita atenció mèdica, nosaltres podrem fer una primera assistència», asseguraven des de GSI.

La mesura, per tant, tindrà doble funció: d’una banda, per identificar els possibles responsables d’incidents, i de l’altre, ajudar les persones estrangeres a ubicar-se. «S’han registrat casos de turistes que, degut a una important ingesta d’alcohol es desubiquen i no saben on s’allotgen. Com sovint no saben parlar l’idioma, és molt difícil comunicar-nos amb ells», explicava el responsable de GSI.

Les dues empreses van confirmar que la polsera és un requisit inclòs en el contracte que els turistes signen amb la turoperadora abans de viatjar a Andorra. «Volem reforçar l’ordre; que vegin un cotxe rotulat, que vegin que hi ha presència de dos vigilants al carrer», apuntava GSI.

Vigilància als carrers /
La presidenta de l’Associació d’empreses d’allotjaments turístics (AEAT) i exsecretària d’Estat de Turisme, Valérie Lackner, va avançar a aquest diari que la iniciativa començarà a funcionar a partir del 25 de gener i es mantindrà durant les dues setmanes més intenses de la temporada alta. «L’empresa GSI tindrà un vehicle amb dos vigilants que constantment estaran recorrent els carrers del Pas de la Casa per garantir la seguretat dels veïns i dels mateixos turistes».
 

Lackner: «L’empresa GSI tindrà un vehicle amb dos vigilants que constantment estaran recorrent els carrers del Pas»

Posant un exemple de l’important volum de turistes que hi haurà al pas a partir de la pròxima setmana, Lackner detallava que «Travel Base, l’operador belga amb qui Frontera Blanca treballa, envia al Pas una mitjana de 2.500 turistes, la majoria joves que venen en grup i que s’allotgen durant almenys una setmana». La presidenta d’AEAT assegurava que creu necessari aquest reforç «donada la manca de presència policial al nucli urbà de la parròquia».

Control Policial /
Des del Cos de Policia s’admetia ahir que no es tenia constància del contingut de l’acord signat entre GSI i Frontera Blanca, tot i que des de l’agència de turisme hi ha la voluntat de comparti’ls-hi la iniciativa els pròxims dies. Els agents recorden que les empreses de seguretat privada no tenen cap potestat per dur armes i han d’avisar a la policia en el cas que es trobin davant d’un incident. 

En benefici dels comerciants /
L’any passat GSI ja els va fer una proposta de vigilància global als comerciants del Pas de la Casa per reforçar la presència de personal de seguretat durant la temporada d’hivern. Segons l’empresa, l’acord no es va tirar endavant perquè «no tots els botiguers estava a favor del pla dissenyat, tenint present que dues persones treballant al carrer té un cost. A més, el comú també ho havia d’avalar». 
 

Lackner: «Crec necessari aquest reforç donada la manca de presència policial al nucli urbà de la parròquia»

Malgrat que l’acord d’enguany està directament relacionat amb els operadors turístics, creuen que tothom en sortirà beneficiat: «no hem d’oblidar que al Pas de la Casa hi viuen veïns que a vegades no poden descansar per culpa dels aldarulls provocats pels turistes». Tot i que la presència del cotxe de vigilància només es mantindrà durant quinze dies, el personal de seguretat que hi hagi als allotjaments seguirà tota la temporada per garantir el descans i mantenir l’ordre. 

Les claus /
1) Manca de policia i inseguretat al Pas
El nucli urbà d’Encamp ha estat en diverses ocasions escenari d’incidents protagonitzats per turistes. L’acord amb l’empresa de seguretat GSI pretén ser una mesura persuasiva per evitar aldarulls i permetre una actuació de la policia més ràpida. Des d’AEAT es demana més presència del cos policial.

2) Polseres vermelles... verdes i taronges
Els que hagin contractat la seva estada al Pas de la Casa amb l’operador turístic Travel Base, hauran de dur una polsera de color que indicarà el seu hotel o apartament. D’aquesta manera, en cas d’estar desorientats per la beguda, se’ls podrà retornar al seu allotjament o se’ls podrà identificar fàcilment en cas d’aldarull.

3) Garantir l’ordre i el descans dels veïns
Els comerciants del Pas van intentar una mesura similar l’any passat però l’elevat cost de la proposta no ho va fer possible. L’acord signat per Frontera Blanca els acabarà beneficiant, ja que l’empresa de seguretat alertarà la policia de qualsevol incident o aldarull que es produeixi als carrers de la localitat.

PUBLICITAT
PUBLICITAT