Escaldes-Engordany
Atreure companyies i jets privats
Candela exposa les previsions de futur a quatre mesos vista de la «regularitat operativa»
«Estem mantenint el calendari. Només queda rebre el vistiplau del ministeri de Foment del Govern espanyol per aprovar aquesta maniobra», expressa el director general d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela, sobre els terminis per tal que l’Aeroport d’Andorra-La Seu pugui disposar de l’homologació del sistema de navegació per GPS. Així doncs, la formació d’un nou Executiu a Madrid ha de permetre accelerar els passos per tal que a l’abril del 2020 la infraestructura aèria consti d’una «regularitat operativa».
Els informes tècnics corresponents a les proves realitzades el passat mes de setembre ja han estat validats per l’Agència Estat de Seguretat Aèria (AESA). Superat aquest escull, d’ara en endavant el principal repte ha de ser la captació d’aerolínies per operar a l’aeroport. «El fet de tenir un calendari més clar pot ajudar a atreure companyies», considera Candela. Amb tot, de cara a les previsions de futur, es mostra prudent tenint en compte que «passem d’una operació molt petita».
D’aquesta manera, el director d’Aeroports Catalunya preveu «que puntualment s’incorpori una operació xàrter vinculada al turisme» durant el pròxim any. En aquest sentit, és conscient que Andorra «és el pol d’atracció més important que té el territori», raó per la qual assegura en la captació de turoperadors hi jugarà un paper important tant el Ministeri de Turisme andorrà. Per aquest motiu, creu que el sector turístic andorrà ha de veure-ho «com una oportunitat» per desenvolupar «paquets turístics» més enllà de la temporada d’hivern. «L’avantatge de l’aeroport d’Andorra-La Seu és que és el tipus d’avió mitjà que pot aterrar és de 50 o 60 places, és a dir, és relativament fàcil d’omplir», afegeix Candela.
Les aeronaus que, fins ara, aterren a l’Alt Urgell només es regeixen per criteris visuals, el que suposa «unes condicions de regularitat del 80%». Amb la implementació del nou sistema GPS,–únic en un aeroport de l’Estat espanyol– aquestes condicions de regularitat s’eleven fins al 95%, segons assegura Candela. Per tot plegat, confia que a partir de l’abril hi hagi «un increment del transport de passatgers i mercaderies».
De moment, qui ja ha confirmat la seva presència a l’aeroport d’Andorra-La Seu és BAA Training, una companyia lituana focalitzada en la formació de pilots. BAA Training té experiència a l’aeroport d’Alguaire, on treballa amb divuit avions, i ha assolit un acord, del qual es coneixeran més detalls en les properes setmanes, per expandir-se a la infraestructura alturgellenca.
Més enllà de les companyies aèries, un segment de mercat a explorar és de l’aviació corporativa, és a dir, els dels jets privats. «És un altre dels sectors que pel perfil poden interessar ja que poden créixer en paral·lel a l’aviació convencional», subratlla Candela, qui recorda que ja hi ha hagut residents andorrans que han operat amb aquest tipus de format. «És cert que és un sector elitista amb un poder d’adquisitiu alt, però també és una oportunitat perquè puguin venir a Andorra empresaris que vulguin volar des d’un lloc més pròxim». Com a exemple, la reunió de caps d’Estat de la Cimera Iberoamericana programada pel novembre, on Candela afirma que «és possible que hi hagi una gran activitat d’aviació corporativa».