PUBLICITAT

La matriculació de vehicles de gasoil cau un 8% durant el 2019

El sector automobilístic atribueix els resultats pel clima d’incertesa i l’aplicació de la zona de baixes emissions

Per El Periòdic

| DEPARTAMENT D\'ESTADÍSTICA

L’informe publicat ahir pel Departament d’Estadística va revelar una davallada de fins a un 8% de les matriculacions de vehicles de gasoil realitzades al llarg del 2019 en comparació amb l’any anterior. 1.487 vehicles nous de gasoil van entrar en circulació l’any passat, pels 1.616 del 2018. D’aquesta manera, la dada mostra com la situació d’incertesa al voltant del futur dels vehicles dièsel es va incrementar en el cas dels turismes, que van caure un 4,5%, ja que d’altra banda, l’enregistrament de motocicletes i ciclomotors i de camions i camionetes va créixer fins a un 4,4% i un 4,8% respectivament.

Aquestes dades es complementen amb l’important augment del 5,1% dels vehicles de gasolina (de 2.668 a 2.804) i el descens que van experimentar les matriculacions de cotxes 100% elèctrics d’un 51,8%, els híbrids de gasolina endollable d’un 44,7%, i els híbrids de gasolina no endollable d’un 27%.En aquest sentit, la tendència pel que fa al nombre de matriculacions de vehicles realitzades l’any 2019 va representar una variació percentual negativa de l’1,9%, amb un total de 4.519 vehicles nous, un centenar menys respecte a les xifres de fins a 4.608 vehicles matriculats al llarg de l’any 2018. 

Clima d’incertesa/ D’altra banda, els diferents actors del sector automobilístic contactats pel PERIÒDIC coincideixen a l’hora d’avaluar la situació i oferir un diagnòstic sobre el descens en la matriculació i venda de turismes amb motor de gasoil, ja que, com destaquen, la falta de seguretat a l’hora de saber com afectarà la legislació als turismes fa que els usuaris tinguin més dubtes a l’hora de fer una compra per adquirir un nou vehicle o renovar el seu cotxe.

Així, el president de l’Automòbil Club, Enric Pujal, va afirmar a aquest rotatiu que «el clima d’incertesa dels fabricants i concessionaris respecte al gasoil s’ha traslladat als consumidors finals». A més, Pujal detalla que «és difícil saber com afectarà en el futur, però a l’espera d’esdeveniments, el canvi de la mobilitat cap a altres tipus d’energies genera dubtes. No sabem si s’optarà per vehicles elèctrics, però sabem que la gent prefereix esperar en comptes de prendre decisions ràpides, pel sector és contraproduent». 

Clients desorientats/ Pel que fa als responsables de vendes dels diferents concessionaris consultats, alguns sí que van comentar que «els clients es troben desorientats i això té una repercussió directa en les vendes. No sabem si s’augmentarà la prerrogativa europea o els dièsels es veuran directament restringits».
En aquesta línia, el mateix Enric Pujal va apuntar que «no hem parlat amb el ministre actual, però creiem que és important continuar pel desballestament de vehicles antics, que donin incentius per incorporar-se a la mobilitat elèctrica i que a més, es renovi el parc automobilístic». 
 Per altre costat, diversos gerents afirmen que davant de la falta d’informació sobre la zona de baixes emissions que s’ha posat en marxa aquesta setmana a la ciutat Barcelona i la implementació de la ITV, encara no saben com afectarà el mercat, ja que «és massa aviat», però diuen que «evidentment tindrà un impacte important».

En aquest sentit, Pujal va declarar que «depèn de com el Govern tanqui els diversos aspectes amb els concessionaris, es podrien reactivar les vendes de la mateixa manera que els dubtes han frenat les mateixes». La tendència que va patir el mercat andorrà l’any passat s’ha repetit en altres indrets, fruit de les polítiques cada cop més restrictives del govern en referència als vehicles de gasoil. La tendència a la baixa en la compra dels vehicles de gasoil no s’ha acabat de compensar totalment amb els de gasolina ni tampoc amb els elèctrics.

PUBLICITAT
PUBLICITAT