PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Pagès defensa complementar les proves PISA amb altres exàmens

L’entorn educatiu considera que l’avaluació no té en compte algunes competències

Per Laura Cugat Ruiz

Alumnes treballant en una aula comptant amb presència de la professora, en una imatge d’arxiu.
Alumnes treballant en una aula comptant amb presència de la professora, en una imatge d’arxiu. | Maricel Blanch

Pel nombre reduït d’estudiants que té el Principat, així com per comptar amb tres sistemes educatius diferents (l’andorrà, l’espanyol i el francès), al Principat no es desenvolupen les mediàtiques proves PISA sinó una variant que rep el nom de PISA for Schools (per escoles). La principal diferència rau en el fet que són els centres interessats que demanen que els seus alumnes de 15 anys realitzin aquesta prova amb l’objectiu de «millorar la qualitat de l’ensenyament i els resultats que poden obtenir els alumnes, tenint en compte la seva realitat» en funció del centre, explica la directora del Departament d’Inspecció i Qualitat Educativa i Recursos Humans, Marie Pagès, que considera que aquestes proves són «un bon complement per combinar amb altres avaluacions que organitzem des del Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior». 

Pagès detalla les principals diferències entre les proves PISA (sigles que provenen del nom de la iniciativa en anglès, Programme for International Student Assessment) i la variant PISA for Schools, afirmant que són dos sistemes que tenen similituds però no la mateixa finalitat: «el PISA vol avaluar el nivell de formació dels alumnes de 15 anys d’un país i els resultats serveixen per a desenvolupar polítiques educatives nacionals» i, en canvi, «el PISA for Schools és una avaluació que s’adreça a l’escola, malgrat que continua desenvolupant-se amb alumnes de 15 anys». La seva finalitat és donar informació als centres interessats perquè millorin les seves accions i són ells mateixos els que escullen la periodicitat de fer les proves. En el cas del Principat, la primera avaluació la van realitzar uns 270-280 alumnes de 15 anys de tres centres –les escoles andorranes de segona ensenyança de Santa Coloma, Encamp i Ordino– durant el curs 2017-2018, obtenint els resultats l’any passat i amb la intenció de repetir en dos o tres anys per poder valorar els canvis. Els encarregats de portar i corregir els exàmens són professionals de l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OECD). 

Pagès explica que les proves recullen dos tipus d’informacions: per una banda, hi ha una part curricular i de competències en la qual s’avalua la resolució de problemes matemàtics, competències de ciències i comprensió escrita de llengua catalana; per altra banda, els alumnes completen un qüestionari sobre el context sociocultural del jove. Una vegada obtinguts els resultats, cada centre crea una comissió encarregada de plantejar accions de millora que es comparteixen amb els professionals de l’escola i els representants dels pares. 

En relació a la publicació dels resultats, Pagès accentua que aquests no es fan públics íntegrament perquè «hi ha un gruix important de dades que cal prioritzar i interpretar», afegint que «la finalitat no és fer un rànquing, sinó introduir millores en el centre». A més, la directora d’Inspecció i Qualitat Educativa valora que «cada centre té les seves peculiaritats i és difícil treure conclusions globals. Penso que el punt positiu de participar és tenir uns referents internacionals», tenint en compte que aquesta variant de PISA es realitza a altres països com ara Espanya, Rússia o la Xina. 

Avaluació parcial

La secretària general del Sindicat d’Ensenyament Públic d’Andorra (SEP), Anna Mundó, opina personalment que «el PISA for Schools no reflecteix la realitat de l’alumnat del nostre país, ja que hi ha proves internes de l’escola andorrana que donen un termòmetre més ajustat del que s’ha de canviar. Aquestes proves tampoc responen al sistema educatiu en el qual treballem ara». En aquest sentit, la mateixa explica que en els darrers nou anys el Principat s’ha anat adaptant progressivament al Pla Estratègic per a la Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (PREMSEA) que treballa per projectes. 

Mundó també afirma que el PISA for Schools tampoc té en compte competències transversals com ara l’empatia o la solidaritat. Pagès està d’acord en el fet que aquestes proves només avaluen alguns aspectes i, per aquest motiu, considera que són «un bon complement per combinar amb altres avaluacions», afegint que l’OCDE fa anys que planteja avaluar altres competències, com ara el sentit crític o el treball en equip. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT