PUBLICITAT

El corredor H4 registra 58 allaus en mig segle

Els estudis realitzats han identificat 93 punts en l’accés a Andorra des de França on es podrien arribar a produir despreniments

Per El Periòdic

Vista aeria dels treballs fets per prevenir les allaus a l’Hospitalet.
Vista aeria dels treballs fets per prevenir les allaus a l’Hospitalet. | SFGA

Dels 47 quilòmetres de ruta transfronterera entre França i Andorra per carretera, un total de 42 estan exposats a possibles allaus fruit de la composició orogràfica de la zona, motiu pel qual els governs a banda i banda de la frontera van haver de destinar unes partides per a la seva contenció. Els diferents corredors han donat diferent maldecaps a les autoritats gal·les, sobretot el conegut com H4, a l’Hospitalet, que segons un article publicat per la Dépêche du Midi, va registrar 58 allaus entre 1966 i 2015, 13 de les quals van arribar fins a la carretera.
Aquesta situació és la que van voler capgirar tant el Govern com França a través del programa Sapyra, un projecte que contempla diferents actuacions per protegir les carreteres nacionals RN 20, RN22, RN320 i RN116 gràcies ala instal·lació de diverses estructures, algunes de les quals ja realitzades. Així, l’acord signat el 2017 entre les delegacions franceses i andorranes va donar el tret de sortida a unes obres complexes que pretenen prevenir les allaus durant l’hivern i evitar eventuals tancaments de les vies que comencen a França, a la comuna de Mérens-les-Vals, i que continuen fins a Font-Pédrouse, als Pirineus Orientals, a través de l’Hospitalet, Porté-Puymorens i Porta. De fet, els estudis assenyalen, segons el rotatiu francès, que s’han identificat fins a 93 corredors d’allaus (69 a l’Arieja i 24 als Pirineus Orientals).
El cost total del projecte Sapyra, que es va iniciar el 2017 i s’acabarà l’any que ve, és de 4,3 milions d’euros, dels quals tant França com Andorra n’aporten un milió cadascun. El Govern també té previst fer més aportacions fins al 2023 per millorar els accessos amb carretera des de França, fruit de l’acord bilateral signat amb París el 2017.
Així, des del 2017 s’ha avançat la data de llançament del programa, cofinançat per França i Andorra (fins a 1.124.307 € cadascun) i la Unió Europea (fins al 65% del cost total estimat a 4.336.615 €). Especialment durant els estius del 2018 i del 2019 durant els quals es van dur a terme diversos treballs de millora per complementar el sistema de pantalles introduït prèviament. En aquest sentit, des de finals d’octubre, s’han assegurat sis corredors d’allaus als municipis de l’Hospitalet-près-l’Andorre (passadissos H4, H19, H20, H22) i Porté-Puymorens (passadissos Pe9 i Pe31) i des de Porta (passadís Pa13)
El setembre passat, el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, ja va dir que les afectacions a la carretera RN22, per la qual el 2018 hi van circular 1,4  milions de vehicles amb destinació a Andorra i on van passar mercaderies per un valor de 300 milions d’euros, tenen «una repercussió important en el comerç i en el turisme». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT