PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Amb les joguines no s’hi juga

Els pedagogs recomanen evitar regals que encasellin els menors en els rols tradicionals

Per Elisabet Cortiles

Una mostra integradora del catàleg de joguines de Toy Planet.
Una mostra integradora del catàleg de joguines de Toy Planet. | Toy Planet

«Ni rosa ni blau, qui ens separi és un babau!». Amb aquest lema, un grup de joguines es manifestava en contra de la separació de sexes en el joc. I no és que les Barbies o els superherois de plàstic haguessin cobrat vida amb la màgia d’aquestes Festes, sinó que prenien forma en una campanya ideada per una escola pública de Barcelona, que ràpidament es va fer viral a les xarxes. Perquè malgrat siguem en ple S. XXI i ja tinguem cases intel·ligents i cotxes autònoms, la nostra mentalitat alhora de triar els regals que portaran Ses Majestats els Reis d’Orient està més a prop de l’edat mitjana que de la post-modernitat. Encara seguim separant les joguines per sexes; només cal fullejar algun dels molts catàlegs infantils que aquests dies han omplert les nostres bústies: si es tracta d’una nina, l’anunci vindrà de color rosa i una nena serà l’encarregada de promocionar l’èxit de la compra; però si parlem de cotxes de bombers o jocs de mecànica, l’indicat per fer-ho serà un noi. 
 

Algunes cases de joguines han fet un canvi de mentalitat i ofereixen catàlegs on apareixen nenes mecàniques i nens jugant a cuinetes

Cada cop són més els pedagogs que animen els pares a superar els estereotips de gènere que es transmeten als infants a través de les joguines. Recomanen oferir als menors varietat en el joc perquè sigui ells els que triïn el joguet en funció dels seus gustos, i desenvolupin les seves habilitats en llibertat. «Quan som petits, jugar ens porta la maduresa neuronal. El nostre cervell necessita del joc per desenvolupar habilitats i creativitat», assegura Àngels Codina, directora de l’Institut Ontomèdic, que integra coneixements psicològics, mèdics, filosòfics i de la física moderna per crear una teràpia integral. Codina defensa que «és tan greu condicionar el gust dels infants amb els nostres prejudicis de gènere, com negar-li a un nen un joc de perruqueria, o a una nena una disfressa d’home aranya. Si els hi agrada alguna cosa que tradicionalment ha estat associada a un gènere, hem de trencar amb la mentalitat tradicional i oferi’ls-hi sense por»

No regalem estereotips
Per als pares que no ho acaben de veure clar, tranquils, que aquest Nadal teniu ajuda. Algunes empreses de joguines han començat a canviar la mentalitat dels compradors oferint catàlegs que trenquen amb les esquemes tradicionals. Ignacio Gaspar, director general de la cadena de joguines Toy Planet, confessa que fa uns anys, els seus catàlegs no eren diferents que els de les altres botigues, però els suggeriments dels usuaris els van animar a trencar amb els prejudicis. 

«A través de les xarxes socials, la gent ens va començar a preguntar per què al catàleg el nen sempre tenia un ràdio-control i la nena una cuineta. Al principi no els hi feiem cas, però la seva insistència va fer adonar-nos que la societat estava demanant un canvi, així que vam decidir començar a intercanviar els rols tradicionals. Sempre pensàvem  que el nen havia de ser el mecànic i la nena la infermera. Per què no a l’inrevés?», detalla Gaspar.
 

El problema no és la joguina en sí, sinó l’orientació que se li dona promocionant-la

Es calcula que el 40% dels missatges publicitaris de joguines tenen algun estereotip de gènere. En tots els casos, el problema no és la joguina en sí, sinó l’orientació que se li dona promocionant-la per a ús exclusiu de nenes o de nens. «El problema és considerar com a espontani o innat el que és una construcció social i cultural», consideren des de ToyPlanet. Admeten que el de les joguines és un sector carregat d’estereotips, així que tots els anys abans d’aquestes festes, fan un curs als seus dependents per conscienciar-los de la importància de no separar per gèneres els regals. «Els recordem que davant d’un client han de fer preguntes neutres, com quins gustos té l’infant o quin caràcter té. Evitar fer la típica primera interacció de si és nen o nena», exemplificava el màxim responsable de Toy Planet.
 

Apostar pel joc cooperatiu que fomenti la paciència, l’enginy i l’amabilitat

En la mateixa línia pensa la doctora Codina: «el més important és educar en els valors universals i el respecte a les diferències». Fins hi tot, si un nen ens demana una disfressa de nena. El darrer any s’han multiplicat els vídeos penjats a Internet de nens disfressats d’Elsa, la protagonista de la pel·lícula de Disney, Frozen. «El que està fent aquell infant és posar-se en la pell de l’heroi; vol imitar els seus valors, que són els de la valentia i la bondat. Si una nena pot jugar a ser ‘superman’, un nen també pot ser l’Elsa de ‘Frozen’, el que passa és que , amb tants anys de patriarcat, no estem acostumats a veure heroïnes dones», matisava Codina. 

El joc com a eina social
Un cop superats els rols de gènere i per als pares que estiguin animats a convertir el joc en una eina de transformació social, des del Col·legi de Pedagogs de Catalunya i Andorra, encara tenen algun consell més. Aposten pel joc cooperatiu, que fomenti el respecte, la paciència, l’amabilitat, l’enginy, l’empatia i la solidaritat. I també suggereixen que els pares reflexionin amb els fills sobre els anuncis de joguines que veuen a la televisió. De cara al tió de Nadal o el Pare Noel, Codina afegeix: «és recomanable no regalar més de tres joguines per nen, i si pot ser, respectar al màxim els desitjos i les il·lusions dels infants».

PUBLICITAT
PUBLICITAT