PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El Bus Exprés es planteja reduir la freqüència els caps de setmana

La concessionària celebra l’increment del nombre d’usuaris registrat però vol seguir optimitzant els seus serveis

Per Lara Ribas

Autoritats i responsables de les noves línies d’autobús proven el nou Bus Exprés el dia de la seva inauguració, el passat setembre.
Autoritats i responsables de les noves línies d’autobús proven el nou Bus Exprés el dia de la seva inauguració, el passat setembre. | SFGA / J. A. Viladot

La reestructuració de la xarxa d’autobusos comença a donar els primers fruits malgrat que els ajustos i les millores no s’aturen. «La percepció és bona i hem vist un increment del nombre d’usuaris en el Bus Exprés», va destacar en declaracions a aquest rotatiu el director general d’Autocars Nadal, Bartomeu Gabriel, a càrrec de la Línia 1 i el Bus Exprés. De tota manera, ell mateix va admetre que «som nous en el transport interurbà i estem oberts a qualsevol suggeriment», un dels quals és la possibilitat de reduir la freqüència de pas durant el cap de setmana. 

En aquest sentit, el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va fer notar el passat dilluns a la reunió de la Comissió de Seguiment de les Línies de Transport Nacional Regular la necessitat d’ajustar els horaris de les línies en funció de l’afluència d’usuaris. «Ara estem treballant en els caps de setmana, ja que aleshores es registren molts menys passatgers i, si bé el diumenge els autobusos ja circulen amb menys freqüència, cal estudiar si també s’ha de reduir els dissabtes», va manifestar el director d’Autocars Nadal tot afegint que estan estudiant els períodes de vacances escolars per veure com fluctua l’ús del transport. «L’objectiu és optimitzar les línies», va insistir.

De fet, Gabriel va remarcar que «el punt més crític són les escoles, sobretot l’accés a la Margineda, en les hores d’entrada a classe i sortida». Tot i així, va assegurar que «amb la capacitat dels nostres autobusos, que poden acollir fins a 80 passatgers entre seients i persones de peu, i la freqüència de pas que hem establert, cobrim les exigències amb plena satisfacció i de moment no cal fer cap modificació». Pel que fa a la prova pilot que allarga el servei del Bus Exprés fins a les deu de la nit, però, és probable que s’acabi descartant. «Finalitza el proper 31 de desembre i aleshores es valorarà si s’aplica, però de moment estem veient que no hi ha la demanda que semblava que hi hauria», va avançar el responsable de la concessionària. 

Petits ajustos a la primavera

Malgrat que els ajustos són continus, des de l’UTE Coopalsa, el seu gerent, Gabriel Dallerès, va apuntar que després de reaccionar a les queixes que van sorgir en un primer moment, «ara la situació s’ha normalitzat i els usuaris estan relativament contents amb el servei, de manera que no s’intueixen canvis fins al març o a l’abril». A més, segons va concretar Dallerès, no es tractaria de cap modificació significativa, sinó de petits ajustos en les freqüències. «Durant la temporada d’hivern els usuaris augmenten, per tant, qualsevol reforma durant aquest període seria contraproduent», va advertir el gerent de Coopalsa.

Tot i coincidir en la necessitat de reduir la freqüència de pas els caps de setmana, Dallerès va precisar que «es pot disminuir una mica, però sense passar-nos, ja que sinó la gent ha d’esperar massa i al final deixa de comptar amb el transport públic». Al seu parer, «cal establir uns paràmetres d’usuaris per hora i d’usuaris per quilòmetre i treballar per incrementar les ràtios actuals». Ara bé, segons va indicar, calen decisions de pes per poder moure aquests paràmetres, «com establir un carril exclusiu per als autobusos», va exemplificar. Malgrat que encara és d’hora per valorar l’increment dels usuaris perquè no hi ha dades per comparar-ho amb l’any anterior, Dallerès va subratllar que ja no s’estan rebent queixes com succeïa al principi i que els passatgers estan satisfets amb canvis com el de la línia que arriba al Pas de la Casa o el de la línia circular entre la capital i Escaldes-Engordany.

Satisfacció pel bus comunal

Just abans de l’entrada en funcionament del nou transport nacional d’autobusos, Andbus va començar a oferir el servei de bus comunal a la capital amb nous recorreguts i noves freqüències. «Tot i que quan vam començar vam haver de fer tota una sèrie d’ajustos, va anar força bé i un mes després ja no en van caldre més», va ressaltar el director d’Andbus, Albert Vinseiro. De fet, ell mateix va explicar que els usuaris estan contents i que reben molt poques queixes, «de manera que el servei és correcte i en principi no caldrà cap altra modificació rellevant».

En tot cas, segons va comentar Vinseiro, s’hauran d’anar fent petits ajustaments si hi ha canvis d’horaris a les escoles o als comerços per adaptar-se a les necessitats dels passatgers. Amb tot, va recordar que la concessionària es reuneix un cop al mes amb el Comú d’Andorra la Vella per tal d’anar comentant el funcionament del seu servei. Pel que fa a les xifres d’usuaris, malgrat percebre un increment del nombre de passatgers mes rere mes, el director d’Andbus va advertir que «no són dades significatives perquè un any enrere el servei era diferent i, per tant, no es podrà començar a valorar fins a l’agost del 2020, un any després d’entrar en funcionament». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT