Escaldes-Engordany
Tres projectes nous. Convincents?
Unió Laurediana, Desperta Laurèdia i Units pel Canvi han mantingut una campanya neta, sense pràcticament retrets, que han volgut dedicar a explicar el seu projecte per fer realitat un canvi a la parròquia
Sant Julià de Lòria està immers en un esperit de canvi des que van tancar-se les llistes per concórrer a les eleccions comunals d’avui. Aquell 28 d’octubre un bri de llum va començar a il·luminar la parròquia en caure la candidatura de l’actual cònsol major, Josep Miquel Vila, i saber que el seu futur quedava en mans de tres candidats que optaven per primera vegada al comú i que ho feien amb tres projectes nous. Josep Majoral, al capdavant de Terceravia + Unió Laurediana + Independents, va voler fer valdre la seva experiència política des del primer dia per intentar eclipsar l’històric del partit governant 16 anys a la parròquia. Cerni Cairat, liderant una jove plataforma que compta amb el suport de DA, Desperta Laurèdia, va intentar transmetre des del primer moment la gran empenta i capacitat de treballar de tot l’equip. I Joan Travesset, encapçalant la coalició d’independents i membres del PS, Units pel Canvi, va irrompre a la campanya amb la convicció que una altra manera de fer política és possible.
Teixint la societat
Tot i que els tres ho tenien fàcil a l’hora d’apuntar al darrer mandat comunal per defensar el seu programa electoral, tenien clar que aquesta no era la manera de convèncer i que els votants se’ls havien de guanyar oferint-los un rentat de cara a la parròquia. Si bé és cert que els tres van saber quins temes atacar, l’estratègia desenvolupada al llarg de la campanya ha sigut ben diferent.
Des d’Unió Laurediana (UL) van decidir atendre tots els col·lectius de la parròquia en el decurs d’aquestes dues últimes setmanes. Majoral, a l’hora de fer balanç de la campanya, va mostrar-se convençut de portar un programa «que arriba a totes les necessitats de la parròquia». Un fet que va poder anar ratificant en el que la candidatura va anomenar reunions sectorials, mantingudes amb els agents socials, culturals, comercials, acadèmics... de Sant Julià. De fet, Majoral insistia haver explicat «el programa de l’A a la Z diverses vegades», raó que el portava a afirmar que «hem intentat arribar al màxim de la població».
Majoral actuava pensant que la seva experiència el situava per davant dels altres candidats
El cap de llista d’UL apareixia en pràcticament totes les convocatòries als mitjans de comunicació, intervenia amb una gran desimboltura i era clar i concís a l’hora d’explicar el seu contracte amb la ciutadania. Actuava pensant que l’experiència de la seva candidatura el situava uns passos per davant dels altres. Tot i així, va acabar manifestant que havia esta una campanya «molt dura» i va mostrar «molt de respecte cap a les altres dues llistes», a més d’expressar el seu agraïment per haver fet una campanya «molt neta». En aquest sentit, tenia raó, ja que els pocs retrets i acusacions que van llançar-se els uns als altres van ser cara a cara en els debats electorals que van realitzar.
Des de Desperta Laurèdia, sempre van mantenir una actitud oberta. Conscients que el fet de ser una força nova els podia penalitzar i seria el punt que els retraurien, van apostar per construir un projecte sòlid i potent. Per això, van començar afrontant els grans temes que preocupaven a la població. Van citar els mitjans de comunicació a la cota 2.000 de Naturlandia perquè volien explicar els problemes del parc in situ, però també presentar totes les propostes que porten al programa en aquest àmbit, cent per cent argumentades perquè prèviament ja havien parlat amb el que ells insistien a anomenar positivament «actius de la parròquia» per dibuixar les possibles solucions.
Tot i mantenir sempre la serietat, Cairat ens va regalar el moment «distès» de la campanya
De fet, allà dalt, el cap de llista va regalar-nos un dels moments distesos i divertits de la jornada electoral tot deixant-se lliscar per la barana de les escales d’accés al parc. Ara bé, la serietat no va faltar en cap de les seves intervencions, enfocades sobretot a demostrar la consistència del seu projecte i les ganes de treballar d’un equip completament nou. «Hem volgut fer creure els ciutadans en el nostre projecte igual que hi hem cregut nosaltres durant tot el temps que hi hem estat treballant i que hem anat madurant amb molta professionalitat a l’anar parlant amb tothom», va insistir Cairat el darrer dia de campanya.
Somriure als ciutadans
Units pel Canvi funcionava amb una altra tònica. Certa perspicàcia. Des del primer dia va erigir-se com la candidatura amb «més credibilitat» perquè són els únics que no han governat a la parròquia. Falta de consistència. Llançaven propostes que després no sabien desenvolupar amb detall tot al·legant que hi havia idees que no podrien concretar fins que estiguessin al comú. «Nosaltres ens hem centrat a explicar a la població el que creiem que es pot fer, sense fer grans promeses i amb la consciència de les finances comunals que tenim», va argumentar Travesset en el tretzè dia de campanya.
Finalment, ball de cares. La candidatura va optar per lluir tots els membres de la llista i en cada compareixença que feia intervenia una persona diferent acompanyada de bona part dels seus companys. De fet, el cap de llista va voler destacar que «m’ha rejovenit estar acompanyat de gent jove, amb il·lusió, convicció i ganes de treballar». I malgrat reconèixer que algunes de les picabaralles mantingudes entre els candidats eren «innecessàries», va destacar que Units pel Canvi va treballar «en clau positiva per poder fer realitat el seu somni de revertir la situació de Sant Julià». Ara bé, idees clares. «El dia 16 hem de poder sortir al carrer amb el cap ben alt siguin quins siguin els resultats», va concloure Travesset. Amb la incertesa de si serà Unió Laurediana qui recuperi el comú en el seu feu tradicional o si seran Desperta Laurèdia o Units pel Canvi qui lideraran el tan desitjat canvi a Sant Julià de Lòria, els 4.126 ciutadans citats avui a les urnes són els qui ho acabaran determinant.