PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’accés al túnel del Pimorent no es tancarà per allaus a partir del 2025

El Govern i França acorden fer una galeria per evitar talls a la via entre aquest punt i l’Hospitalet

Per El Periòdic

Els membres de les delegacions andorranes i franceses durant la reunió del Comitè de Pilotatge.
Els membres de les delegacions andorranes i franceses durant la reunió del Comitè de Pilotatge. | GOVERN D\'ANDORRA

El tram de carretera de l’RN20 que comprèn l’accés nord del túnel del Pimorent i l’entrada al poble de l’Hospitalet no tornarà a patir més talls per culpa de les allaus a partir del 2025. Segons va informar el Govern, l’Executiu i França van acordar ahir en el marc de la reunió del Comitè de Pilotatge, celebrada a Tolosa, la construcció d’una galeria de 350 metres que hauria de permetre el pas i solucionar les interrupcions a la via. Les obres començaran el 2023, un cop s’hagin acabat tots els estudis, i està previst que finalitzin el 2025. El pressupost del projecte, que també preveu una zona d’adequació per col·locar les cadenes als vehicles i un sistema de voladures de muntanya en cas que sigui necessari, és de 13 milions d’euros.

Aquest tram pertany a la zona catalogada com H2, especialment afectada per allaus que en algunes ocacions obliguen a tallar la carretera RN20. La reunió es va produir en un moment en què té lloc un fort debat sobre els accesos al Principat i les alternatives a les entrades per carretera, com el tren o l’aeroport, i després de les dues esllavissades que en els últims mesos han afectat tant les arribades des de França com des d’Espanya. L’acord es va escenificar en una reunió en la qual hi van ser presents el cap de Govern, Xavier Espot, i el Prefecte de la regió d’Occitània, Étienne Guyot, i en la qual també hi van assistir el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, i l’ambaixadora d’Andorra al país gal, Eva Descarrega. 

Un altre aspecte que es va acordar durant la celebració del comitè, que es reuneix cada sis mesos,  és la col·locació de xarxes i malles de retenció per evitar la caiguda de blocs rocosos a la carretera a la zona de Merens, que s’iniciaran pròximament. El pacte també forma part de la sèrie de convenis incorporats als compromisos adoptats entre Andorra i França per a la millora dels accessos rodats al Principat signat al 2017. 

«Millores notables»

El cap de Govern, Xavier Espot, va declarar que «m’agradaria destacar la importància per al país d’aquestes obres que milloraran notablement l’accés al Principat des del costat francès, tant pels andorrans com pels visitants que vulguin accedir al Principat». Per la seva banda, la delegació francesa va posar èmfasi en els treballs duts a terme els darrers mesos en les zones més afectades pels allaus que últimament van obligar a tallar els accesos per carretera, com el corredor H2. Així, els mateixos tècnics fronterers van informar que «ja s’han iniciat els corresponents estudis d’impactes tècnics i mediambientals per construir-hi la galeria».

L’acord internacional signat ara fa dos anys per millorar els accesos a Andorra des de França va significar la primera col·laboració econòmica del Govern en unes obres fora de les seves fronteres. D’aquesta manera, el pacte entre els dos països preveu una partida de 21 milions d’euros, la meitat d’aquests aportats per Andorra al llarg de cinc anys. El Govern té planejat destinar 8 milions en els pròxims tres anys, que se sumaran al mig milió que va aportar l’any passat i els dos d’enguany. Finalment, durant la sessió també es van repassar altres obres a la zona fronterera, com les que es van dur a terme a través del projecte SAPYRA amb fons POCTEFA. En aquest cas, es van col·locar murs de protecció en zones on també hi ha una forta presència d’allaus properes a la carretera, com per exemple en el corredor H4, a la mateixa carretera RN20.

França i el Govern s’emplacen a potenciar noves rutes turístiques transfrontereres

El Govern va iniciar el 2017 uns grups de treball de diàleg transfronterer sobre temàtiques específiques per millorar la col·laboració entre els dos països. En la trobada d’ahir, les tres trobades van girar al voltant de l’Economia Verda, el Turisme i la Formació i l’Ensenyament Superior. D’aquesta manera, en la reunió de Turisme, els participants van proposar trobar rutes turístiques comunes i potenciar així el patrimoni cultural, natural i dels productes agroalimentaris que comparteixen les dues regions. 

Pel que fa al grup de treball d’Economia Verda, es va apostar per promoure l’economia circular i facilitar la formació transversal del sector agrícola i veterinari. Per últim, el grup d’Ensenyament Superior va recordar la col·laboració ja existent entre la Universitat d’Andorra i les diferents universitats de la regió, on es promou la doble titulació i l’intercanvi d’estudiants i professors entre entitats.

Per aquest motiu, les trobades van comptar amb la ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó, el secretari d’Estat, Marc Rossell, la ministra de Turisme, Verònica Canals,  la directora d’Ensenyament Superior, Meritxell Gallo i el rector de la Universitat d’Andorra, Miquel Nicolau. La propera jornada de diàleg transfronterer a finals del 2020 tractarà sobre l’Economia, l’Ocupació i la Mobilitat i tindrà lloc al Principat d’Andorra. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT