Andorra la Vella
Mobilitat obligarà a usar cadenes en la fase d’alerta taronja per neu
Bonell defensa la campanya de tolerància zero i mantindrà l’import de les multes pels infractors
Feia 20 anys que la gamma cromàtica del nivell d’alertes per neu romania intacta al Principat. Des d’ahir, el color taronja s’ha incorporat al gruix de fases que contempla el dispositiu especial de trànsit previst per aquest hivern. «El que s’ha fet és una actualització d’aquests colors per recollir la problemàtica que es van trobar els cossos de seguretat i el COEX l’hivern passat», va expressar el cap d’àrea de Mobilitat, Jaume Bonell.
Així doncs, la principal novetat per a la temporada d’enguany és la creació de la fase taronja o de carretera perillosa, gel a la calçada, que implica una reducció de la velocitat màxima a 50 km/h i l’ús obligatori de cadenes per a tots els vehicles de més de 3.500 kg, encara que ja duguin rodes de contacte. A més, es suprimeix la fase verda ja que no implica cap afectació, mentre que la fase groga o de neu a la carretera obliga a la utilització de rodes de contacte o d’equipaments especials i una velocitat màxima de 60 km/h.
«Els nous colors de la neu entren avui en funcionament però bàsicament ens movem sempre en fases grogues i taronges. La fase vermella és una fase preapocalíptica i la fase negra és l’apocalipsi total, però no per això no han de ser-hi», va considerar Bonell. En aquest sentit, la fase vermella o de carretera en condicions molt adverses obliga l’ús de cadenes per a tots els vehicles, permet una velocitat màxima de 30 km/h i prohibeix la circulació als transports de mercaderies de més de 19.000 kg. Finalment, la fase negra o de carretera intransitable obliga a suspendre la circulació a tots els vehicles.
«La fase vermella que obliga les cadenes a tots els vehicles són fases molt puntuals que en el llarg de l’hivern passat només es van donar durant la franja d’una hora i en tres llocs concrets. No parlem de trams de carretera sencers, sinó de trams molt puntuals amb molt desnivell que es fan difícil de pujar quan es queden gelats», va sintetitzar el cap d’àrea de Mobilitat.
Així mateix, Bonell va assegurar que «per tal d’evitar els errors d’interpretació que van poder haver-hi l’any passat», el COEX serà l’únic organisme capacitat per activar i desactivar les fases d’alerta.
Tolerància zero amb els infractors
D’altra banda, Bonell va insistir en la campanya de tolerància zero amb els infractors que no compleixin amb les condicions de seguretat que precisen els diversos nivells d’alerta. D’aquesta manera, es mantenen els 180 euros de multa pels vehicles de turisme i els 500 euros pels camions en cas de no dur l’equipament corresponent. «Crec que l’import d’aquestes sancions ja es prou elevat. A partir del moment que es facin les accions de control i fiscalització d’aquells que no vagin equipats segur que ens en sortim i funcionem», va exposar el cap d’àrea de Mobilitat.
Per aquest motiu, Bonell va fer èmfasi en la necessitat de dur cadenes al vehicle independentment de disposar de pneumàtics d’hivern. «Les condicions no s’empitjoren per la meteorologia, sinó que s’empitjoren per la mobilitat. El problema és quan no poden passar les llevaneus, per tant hem d’assegurar el seu pas», va afegir Bonell.
Previsió pel pont de la Puríssima
En darrer lloc, Mobilitat va estimar que de cara al Pont de la Puríssima, del 6 al 8 de desembre, entrin 32.000 vehicles per la frontera hispanoandorrana i 11.000 per la francoandorrana. En relació amb el pont, Bonell va quantificar que l’entrada de vehicles serà menor a la de l’any passat al tractar-se enguany de només tres dies festius. Quant a l’època nadalenca, que inclou del 23 de desembre al 6 de gener, s’espera una entrada total de 159.000 vehicles, 110.00 dels quals accediran al Principat per la frontera del riu Runer.
En relació a la zona de la Portalada, afectada per l’esllavissada, Bonell va afirmar que «en cas d’aquestes sortides massives hem d’intentar que durant aquells 250 metres de carretera no ens hi quedi el trànsit retingut». Atès que hi ha «un risc controlat», Bonell va defensar mantenir el nivell dos d’alerta «per tenir l’organització preparada per qualsevol fet que ens pogués sorprendre».