PUBLICITAT

Baixa el nombre d'accidents i de víctimes mortals a les carreteres

  • La incidència de l'alcohol al volant augmenta com a efecte de la crisi però també pels nous controls policials
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

rescat
Treballs de rescat d'un motorista mort a la carretera de Canillo, que va caure al riu el juliol del 2008. Foto: TONY LARA

Fins al mes d'octubre d'aquest any, les carreteres andorranes només han registrat un accident mortal, una xifra que s'ha reduït respecte el 2009, any en què hi van haver tres morts, el mateix nombre que durant el 2008. A nivell global, el nombre d'accidents de trànsit també s'ha anat reduint, passant dels 792 del 2008 als 738 de l'any passat. De gener a octubre d'aquest any, de moment, s'han produït 634 accidents. En canvi, el nombre d'accidents amb alcoholèmia positiva ha augmentat considerablement, ja que fins a l'octubre s'han registrat 71 casos, que ja superen els 63 de l'any passat. Aquest fet està causat principalment, segons va explicar a l'ANA el sotscap del Grup d'Investigació d'Accidents de Trànsit, Joan Rossell, pels efectes de la crisi econòmica, però també pels canvis que s'han fet a nivell dels controls d'alcoholèmia.

Dels 634 accidents registrats en els 10 primers mesos d'aquest any, 19 han estat greus, per la qual cosa han requerit la instrucció de diligències judicials (atestats). La resta, 544, han estat de caràcter lleu ja que només han requerit un tracte administratiu. Pel que fa als atestats d'enguany, la xifra pot acabar sent, a finals d'any, considerablement més baixa que l'any passat, en què es van registrar 33 accidents greus, un 10% més que l'any 2008.

DÈFICIT D'ATENCIÓ DEL CONDUCTOR / Segons el sotsoficial de Policia i sotscap del Grup d'Investigació d'Accidents de Trànsit la causa principal dels accidents de trànsit és el dèficit d'atenció del conductor. En segon lloc es troba la sobrevaloració d'aptituds, causada en molts casos per l'alcohol i, en tercer lloc, estan causats per l'elecció de maniobres errònies.

El sotsoficial va valorar molt positivament que durant l'any només s'hagi produït un mort a les carreteres, a diferència dels tres accidents mortals que hi va haver tant el 2008 com el 2009. Es tracta d'un menor que va morir atropellat a Incles el passat mes de març. Es dóna la circumstància que la majoria d'accidents mortals dels últims tres anys s'han produït a la parròquia de Canillo, dos el 2008, un el 2009 i un el 2010. Rossell va indicar que els motius d'aquest fet són que és una parròquia amb molts quilòmetres de carretera interurbana, molt transitada per ser d'accés a França, i que pot veure alterades les seves condicions a causa de la meteorologia. Pel que fa als accidents greus en general, la parròquia que en registra un major nombre és Andorra la Vella, seguida de la Massana.

Rossell va destacar que s'ha incrementat la xifra d'accidents amb alcoholèmia positiva, una qüestió que està sent objecte d'un seguiment acurat per part de la Policia, però que aquest fet no implica forçosament que s'incrementin els accidents greus. De fet,va assegurar que Andorra està per sota de la mitjana europea en accidents greus.

Durant l'any passat, els turismes van ser el tipus de vehicle implicat en accidents més majoritari, perquè és el més estès, i en segon lloc se situen les motocicletes i ciclomotors, amb 153 implicades en accidents lleus i 23 en atestats. Rossell va indicar que el més greu no és el nombre de motocicletes que pateixen accidents, sinó el fet de ser ‘sinònim de ferits'. Els accidents amb aquest tipus de vehicles acostumen a focalitzar-se en els mesos d'estiu, quan s'utilitzen més, i també s'incrementen en els anys en què la climatologia és més favorable.

Una altra dada de rellevància és que la franja horària amb més accidents acostuma a ser de 12 a 18 hores, i que els dijous i els divendres són els dies amb major accidentalitat. El motiu, segons Rossell, és el cansament que acumulen els conductors i els dèficits d'atenció que puguin tenir pel fet d'acostar-se el cap de setmana.

El nombre de vianants implicats en accidents de trànsit greus de l'any passat va ser de deu. Rossell va indicar que el nombre d'atropellaments disminueix tot i que malauradament sempre acostumen a causar ferits. L'objectiu de la Policia és reduir el nombre d'atropellaments, i per aquest motiu s'estan fent controls en els passos de vianants per educar tant conductors com transeünts.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT