Escaldes-Engordany
Gallardo activa una auditoria per agilitzar els processos d’inversió
El ministre admet que la lentitud bucrocràtica dels registres econòmics entorpeix la competitivitat del país
El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va admetre ahir que, tenint en compte les dimensions d’Andorra, el ritme de tramitacions registrals de la cartera que encapçala «és més lent del que voldríem» i provoca que, de vegades, «es perdin algunes oportunitats pel camí».
Per posar fil a l’agulla, Gallardo va anunciar ahir, durant la primera de les tres compareixences que té previstes realitzar a la comissió legislativa d’Economia del Consell General, que des del seu departament encarregaran una auditoria interna a l’àrea de registres econòmics per tal d’agilitzar els tràmits necessaris d’una inversió estrangera, d’una obertura d’un comerç o d’un dipòsit de comptes.
«Hem detectat que els inversors, no només els estrangers sinó també els locals, quan volen posar en marxa un projecte sovint es troben amb processos més lents dels que voldríem. Es pressuposa que un país tant petit com Andorra hauria de ser més àgil», va sostenir el ministre, conscient que cal optimitzar processos duplicats i dur a termes les corresponents modificacions legislatives «per intentar ser competitius».
Així mateix, el titular d’Economia va assenyalar que «aquelles inversions que no s’han concretat no són tant per la legislació sinó pels processos». «No és un secret que des del teixit socioeconòmic es demana una certa acceleració en tot el que és la tramitació registral», va insistir Gallardo per justificar la motivació d’un exhaustiu anàlisi que sotmetrà al seu departament.
Aquesta auditoria interna va començar dilluns passat i està previst que tingui una duració de tres o quatre mesos aproximadament. L’objectiu de tot plegat és «detectar quins són els possibles colls d’ampolla o punts crítics» i «obtenir una foto exacta de tots els processos», va subratllar Gallardo, qui va manifestar que «no es poden prendre només decisions basades en la intuïció».
A més, aquesta auditoria també es farà extensible a les noves corporacions un cop hagin transcorregut les eleccions comunals. En aquesta línia d’involucrar d’altres agents, el ministre va assegurar que també s’ha posat en contacte amb l’Associació de Bancs d’Andorra (ABA), de qui va destacar la bona predisposició, per avançar en termes de col·laboració.
El Ministeri/ Durant la compareixença, Gallardo també va detallar que el seu ministeri compta amb un pressupost de 13,7 milions d’euros, dels quals el 44% són objectes de transferències corrents que van destinades a la Cambra de Comerç, a Aeroports de Catalunya o a les companyies de transport que exploten les línies d’autobusos, entre d’altres. En aquesta línia, el número dos de l’Executiu va explicar que el seu ministeri està integrat per un total de 134 persones, de les quals 52 treballen focalitzades en el Departament d’Estadística.
El projecte de la zona franca
D’altra banda, el ministre va exposar la planificació estratègica del seu departament. Un dels projectes que pretén liderar des del seu departament és la creació d’una zona franca durant el transcurs de la legislatura. «És un projecte en fase embrionària que respon a la demanda de la CEA i la Cambra», va argumentar Gallardo, qui va reconèixer que encara no han decidit l’enfocament que hauria de tenir. «Pot ser un model logístic basat en l’exportació i la importació o pot ser un model fiscal on desenvolupar certs negocis tecnològics», va afirmar el ministre, qui va recordar que, en qualsevol cas, tot plegat anirà condicionat amb les negociacions de l’acord d’associació.
El Govern encarregarà al 2020 un estudi de viabilitat del transport per cable
D’altra banda, el ministre va avançar ahir que de cara al 2020 l’Executiu encarregarà un estudi de viabilitat del transport per cable, de caràcter intern «i que serveixi per descongestionar el repte del trànsit». Gallardo va emmirallar-se en els projectes ja existents de París o Tolosa «davant les dificultats orogràfiques i la impossibilitat de fer infraestructures com trens o metro». «Veurem si tècnicament això pot ser factible tenint en compte les possibilitats urbanístiques i després l’altre element que pot determinar que això pugui ser una possibilitat real és el cos», va reflexionar el ministre.
De totes maneres, el ministre no va concretar cap indret d’on hauria d’anar implementat aquest transport «ecològic i sostenible», sinó que va remetre’s a l’estudi de viabilitat «com una opció a analitzar». En referència al pla del metro aeri que ja pretenia desenvolupar l’Executiu de Marc Forné, Gallardo va desmarcar-se de l’excap de Govern tot i que va etzibar una crítica als detractors d’aquell projecte. «He sentit no fa massa temps gent que en el seu dia era crítica amb aquest tipus de projecte i que avui en dia ells mateixos afirmen que si aquest tipus de projecte s‘hagués tirat endavant, els problemes de trànsit intern que té el país estarien resolts», va esgrimir Gallardo.