Andorra la Vella
L’habitatge és una de les principals inquietuds entre els joves
El nou "Informe de la Joventut" planteja 245 propostes per cobrir les necessitats i tractar les preocupacions del jovent
Després d’un any de preparació, ahir es va presentar el nou "Informe de la Joventut a Andorra", un document que exposa els resultats del projecte “Moviment Jove” que s’ha elaborat de forma participativa entre joves, professionals i col·lectius vinculats amb el jovent amb l’objectiu de visibilitzar les seves necessitats i preocupacions i procurar la seva integració en la vida social i política del Principat. En total s’han elaborat 245 propostes que l’administració assegura que estudiarà amb detall per poder-hi treballar al respecte. Un dels temes més destacats per tots els agents ha estat les actuals dificultats al voltant de l’habitatge.
La presentació de l’informe, realitzat gràcies al Govern d’Andorra, als 7 comuns, al Fòrum Nacional de la Joventut d’Andorra i a l’Associació Carnet Jove Andorra, es va celebrar ahir a la capital, comptant amb la presència del ministre d’Afers Socials, Habitatge i Joventut, Víctor Filloy, la cònsol major del Comú d’Andorra la Vella i presidenta de l’Associació Carnet Jove Andorra, Conxita Marsol, i la sòcia directora de Market AAD, Blanca Treig.
La introducció de la jornada va anar a càrrec de la cònsol d’Andorra la Vella que va explicar que el projecte ha comptat amb entrevistes a uns 1.400 joves, així com a 61 experts i entitats vinculats amb el col·lectiu. Marsol va concretar que “les respostes estan detallades per parròquia i això és important perquè podrem veure què es demana a cada territori. A partir d’aquí, s’ha d’actuar”.
Filloy: "El projecte serà una eina molt útil per elaborar polítiques de joventut"
A continuació va prendre la paraula Víctor Filloy. La primera idea que va ressaltar el ministre és que el projecte, que estava pendent des de feia anys, “serà una eina molt útil per elaborar polítiques de joventut”. El mateix va fer esment del Pla Nacional de Joventut d’Andorra (PNJA) que es va crear el 2007, valorant que “ara és un bon moment per reconduir-lo”, destacant que “les polítiques han de ser planificades pels joves i per als joves”. Una de les idees centrals que va posar sobre la taula va ser la voluntat “d’empoderar els joves perquè participin en les iniciatives polítiques que els afecten. Estem treballant en aquest reglament que és una de les propostes del pla”.
Fases del projecte
Per la seva banda, Blanca Treig va descriure com havia estat el desenvolupament de la iniciativa fins al moment de mostrar els resultats obtinguts. La primera fase, considerada d’inici i de disseny, va consistir a configurar una comissió assessora perquè vetllés pel desenvolupament tècnic i operatiu del projecte. La segona fase correspon al treball de camp, que s’estructura en tres actuacions principals: en primer lloc, entrevistes i sessions de treball amb agents de l’àmbit de la joventut; en segon lloc, una anàlisi de fonts secundàries, principalment estadístiques de diferents temàtiques com ara joventut, treball o ensenyament i, en tercer lloc, entrevistes a joves.
Una de les darreres tasques ha estat recollir tota la informació en un informe que ja està disponible de forma online a la pàgina web del projecte. Per acabar, Treig va afegir que “la comissió gestora també assessora i fa recomanacions sobre com el país i les diverses administracions i serveis públics poden donar continuïtat a aquest moviment jove”.
Propostes més rellevants
La sòcia directora de Market AAD va emfatitzar que les propostes es poden repartir en 6 grans temàtiques: mobilitat, habitatge, educació, ocupació, lleure i oci, i participació. A tall d’exemple, algunes de les propostes i els respectius percentatges són els següents: el 50,7% dels joves troba necessària una regulació dels preus de l’habitatge de lloguer per part del Govern, el 45,2% demana un transport públic més assequible, el 54,7% vol millors condicions salarials, el 39,2% demana potenciar les eines de prevenció i atenció per evitar l’assetjament escolar, el 63,7% vol més espais per córrer i més zones verdes on puguin fer esport, el 47,8% proposa organitzar pick up days per netejar les zones rurals i augmentar la conscienciació mediambiental, entre altres mesures.