PUBLICITAT

Prenent apunts sobre el sistema educatiu andorrà

  • 23 professionals d'Àsia i Àfrica se sorprenen de la varietat d'idiomes que s'imparteixen i del poc nombre d'alumnes per classe
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El grup d'educadors de l'IIEP de la Unesco al centre de la Margineda Foto: S.F.G.

L'Institut Internacional de Planificació de l'Educació (IIEP) de la Unesco va visitar ahir el sistema d'ensenyament del Principat. La delegació formada per 23 professionals van rebre informació sobre els models andorrà, francès i espanyol abans de traslladar-se a diferents centres de l'Escola Andorrana per observar-ne el funcionament. Durant l'estada, els membres de l'IEEP, la majoria provinents d'estats africans i asiàtics, van destacar la quantitat de llengües que s'ensenyen al Principat. A més, també es van mostrar sorpresos de com un estat petit pot fer funcionar tres sistemes educatius de forma eficient. Per últim, van explicar que als seus països d'origen les classes estan molt més massificades, segons va informar l'ANA.

La visita dels estudiants d'un grup de màster de l'IIEP té l'objectiu d'aprofundir els seus coneixements sobre el sistema d'ensenyament del Principat. Els 23 professionals van rebre una conferència explicativa al Centre Cultural de la Llacuna en relació als models andorrà, espanyol i francès.

Després, els educadors es van dividir en quatre grups per visitar diversos centres de l'escola andorrana. Així, els interessats observadors de l'IIEP es van aproximar al centre de primera ensenyança d'Escaldes, el centre de primera ensenyança de Santa Coloma, el centre de Formació Professional d'Aixovall, i el centre de Batxillerat de la Margineda.

Durant el recorregut per l'institut, els professionals, provinents d'estats africans i asiàtics, van destacar la quantitat d'idiomes que s'ensenyen al Principat. «Crec que el més interessant pel grup són les llengües», va explicar la coordinadora dels visitants, Stepanhie Dolata. A més, va afegir que per molts dels participants és pertinent veure com es gestiona l'ensenyament d'idiomes ja que en els seus països d'origen conviuen amb més d'una llengua materna.

També es van mostrar sorpresos de com, un estat petit, pot fer funcionar tres sistemes educatius. Per últim, van explicar que als seus països d'origen les classes estan molt més massificades. «El més important per mi és el nombre d'alumnes per aula, he notat que no teniu un gran nombre d'alumnes en canvi en el meu país la mitjana d'alumnes per classe és de cinquanta», va dir Zimba Stephen, de Zambia.

Els coneixements que els visitants adquireixin en els pròxims nou mesos en el curs de l'IEEP, els serviran per millorar els sistemes escolars dels països d'origen. «Aquest any escolar estaran a París formant-se en la planificació educativa», va dir el secretari general de la Comissió Andorrana de l'Unesco, Jean-Michel Armengol, que també va dir que tots els participants són alts càrrecs d'Educació dels seus respectius països.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT