PUBLICITAT

Oda a la felicitat domèstica

  • Art al Set celebra el setè aniversari amb una sèrie de bronzes de petit format de Jean-Louis Toutain
A. L.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Escultures de bronze de Toutain, a la sala Art al Set. Foto: TONY LARA

Entre la munió d’escultures que han proliferat els últims anys a les nostres rotondes, una de les més afortunades és, sens dubte, el monumental Petò al guanyador, del desaparegut Jean-Louis Toutain (Tolosa, 1940–2008), adquirida al 2006 pel comú d’Escaldes i que avui il·lumina el revolt d’Engolasters. Impressionen l’elegant composició, les formes rotundes i a la vegada dinàmiques, l’esquematisme però també el poder hipnòtic d’una peça que per alguna estranya raó toca la fibra del vianant. Doncs tot això, però en petit format, és el que ofereix la mostra inaugurada ahir a Art al Set, coincidint amb el setè aniversari de la galeria i que fins a final d’any compartirà espai amb l’obra pictòrica i escultòrica del català José Luis Pascual. Toutain compareix amb una vintena de bronzes seriats elaborats després de la seva mort a partir dels dibuixos i els motlles que va deixar preparats, i que constitueixen una molt legítima oda a la felicitat domèstica, conjugal i familiar, amb la dona com a mestressa d’un espai físic –i també espiritual– on la gent es besa, llegeix, descansa, juga i bada, i d’on s’han desterrat el dolor, la lletjor i la sordidesa. Així que no és estrany que la peça estrella sigui Repòs en família, espectacular en proporcions i també en preu: 15.400 euros. Aquest Toutain pòstum s’interessa també per la figura animal, amb proliferació de cavalls, gats i gossos, però fidel sempre a una composició ascendent que s’eleva des d’una base quasi granítica fins a uns caps lil·liputencs. Atenció a les seves dones, que enganyen: la faldilla curta, curtíssima, i els dos gallons del cul que sempre insinua són un símbol fàl·lic molt més evident del que ahir mateix parlava Vicente Talens en aquestes mateixes pàgines. Tot plegat remet, però, en aquest món un pèl ingenu, desinvolt i feliç que emana de l’obra de Toutain.

El francès i Pascual regnaran a Art al Set fins a fi d’any. Immediatament després, i coincidint amb la retrospectiva que li consagrarà el CAEE amb motiu de la capitalitat de la cultura catalana, la galeria obrirà l’any amb una col·lecció de dibuixos del català Josep Maria Subirachs (Barcelona, 1927). No s’acaben aquí les propostes d’Art al Set, que el 20 de novembre i el 4 de desembre han programat sengles intercvencions d’Alfonso Cruz i Puigmartí en el marc del Zoom.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT