PUBLICITAT

Investigació, globalització i fusió, vies per al creixement econòmic

  • Els ponents exposen les seves experiències d'èxit per engrescar els emprenedors en un moment crucial
MARC RODRÍGUEZ?
CANILLO

Periodic
Antoni Esteve, Ramon Adell, Carles Sumarroca i Estanislau Sangrà, durant la taula rodona amb què va concloure el 9è Fòrum de l'EFA, ahir Foto: ORIOL LLAURADÓ

L'Empresa Familiar Andorrana (EFA) va organitzar ahir el seu 9è Fòrum, amb el copatrocini d'Andbanc, BIBM i Crèdit Andorrà. En aquest marc, els experts convidats per a l'ocasió van oferir tres receptes principals com a possibles vies de recuperació, fins i tot de manera complementària: la investigació, la globalització i els processos de fusió. Totes aquestes tres opcions, de fet, es podien englobar d'alguna manera o altra dins el lema escollit per l'EFA en aquesta edició: Innovar per tornar a créixer.

El doctor en farmàcia, president de Laboratoris Esteve i president de la Fundació Príncep de Girona, Antoni Esteve, va posar l'èmfasi en el primer d'aquests aspectes, assenyalant com «mantenir l'I+D» és fonamental per tal d'evitar la pèrdua de competitivitat de les empreses. En aquest sentit, Esteve va convidar a «reconvertir el model de negoci» en «un món que està fet per valents» mitjançant dues línies fonamentals: «reduir les despeses de gestió i augmentar les d'investigació», tot i els riscos que això pugui suposar.

Esteve va i·lustrar que «la fórmula d'èxit empresarial» passa també per potenciar «les tres i», que són «internacionalització, innovació i interès o rendiment econòmic». Tot això sumat a «p2», que no és altra cosa que «les persones que formen part de l'empresa elevades al quadrat». La fórmula, de fet, ha estat exitosa per als Laboratoris Esteve, una empresa familiar que factura 1.000 milions d'euros i que té un nivell d'internacionalització de més de 40% de les seves activitats, amb un equip humà proper a les 3.000 persones. L'empresari va situar finalment la «planificació estratègica» com a un dels pilars fonamentals.

PONÈNCIA D'ALT NIVELL / D'altra banda, el professor d'estratègia global a l'IESE Business School Pankaj Ghemawat va protagonitzar un dels punts àlgids de la jornada. Sense embuts, l'expert va afirmar que Andorra ha de «reduir la distància amb la resta del món» i compensar l'elevada localització que es produeix amb Catalunya. Segons va il·lustrar amb xifres obtingudes de bases de dades oficials a nivell mundial, la tendència és molt superior a la mitjana de la resta de països, tant a nivell comercial com turístic, entre d'altres.

En el cas comercial, Ghemawat va recordar com «el 59% del comerç prové d'Espanya, el 19% de França, el 15% de la resta d'Europa i el restant, d'altres països». Com a recomanacions, l'expert va apuntar a la potenciació del comerç amb el país veí del nord i amb la UE, però sobretot a situar en el punt de mira a la resta de països de l'òrbita mundial. Segons Ghemawat, a Andorra «cal un canvi, hi ha pressió per fer aquest canvi», i tot i que «el problema cíclic millorarà quan acabi la crisi als països veïns», el Principat «no pot deixar de banda» la reforma estructural.

EXPERIÈNCIES D'ÈXIT COM A MODEL / El vicepresident de COMSA-EMTE, Carles Sumarroca, que controla 9.000 treballadors i factura 2.000 milions d'euros, va abordar la fusió com a una via d'innovació però sempre i quan aquesta incorpori «l'element de la transformació». Segons ell, la fussió amb motiu d'un «creixement de tamany» no és pas una novetat, mentre que l'opció més recomanable és que aquesta operació respongui a motius estratègics i de mercat. L'enginyer superior en telecomunicacions per la UPC, MBA per ESADE i PADE per l'IESE, al temps que impulsor d'Illa Carlemany, Estanislau Sangrà, va assenyalar que el nou centre comercial «és una innovació si s'entén com a l'adaptació d'un model d'èxit a Andorra». H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT