PUBLICITAT

El Cicle d'orgue de tardor revisa els mestres del Renaixement i el Barroc

  • Ribas consagra la vetllada inaugural a Antonio de Cabezón, compositor espanyol del XVI
A. L.
LA MASSANA

Periodic
Foto:

Mestres renaixentistes, barrocs i també neoclàssics, amb alguna escapadeta al preromanticisme. Espanyols, francesos i italians, i també belgues, flamencs i alemanys. Amb dos noms propis per damunt de tots: el del castellà Antonio de Cabezón i, naturalment, Bach, sempre Bach, principi i fi de la música per a orgue. Aquest és el còctel que proposa el IV Cicle de tardor de la Massana, que té lloc a l’església de Sant Iscle des que al 2007 es va estrenar l’orgue ibèric de dos teclats i pedaler que presideix el cor del temple i que en aquetsa vegada gira al voltant del lema A la manera de... D’Espanya, d’Itàlia, de França i dels països del nord, s’entén. L’honor de l’estrena se’l mreserva aquest curs el direcor artístic del cicle Ignacio Ribas, que consagra la vetllada inaugural de dissabte a l’obra de Cabezón, amb motiu del 500 aniversari del compositor espanyol, nascut el 1510 en una localitat de nom formidable: Castrillo de Matajudíos. Amb un CD al sarró titulat Cinco siglos de música ibérica, sembla Ribas l’home indicat per evocar la figura de Cabezón, peça cabdal del Renaixement musical hispà. El repertori s’aventura per la seva doble faceta de músic litúrgic i mundà, amb incursions en les danses de moda a la cort de Felip II d’Espanya.

La música per a orgue a la manera italiana protagonitzarà la segona cita el cicle. Serà el 6 de novembre, amb el transalpí Francesco di Lernia, professor d’orgue al conservatori de Foggia i especialitzat en el repertori renaixentista i barroc i que repassarà peces de Corelli i Vivaldi, però també de Lublin, Böhm i Bach , com a exponents de l’enorme influència que els mestres italians van tenir fora de la península fins ben entrat el segle XVIII. El tercer a desfilar per Sant Iscle serà el belga Jan van Mol (20 de novembre), titular de l’església de Sant Pau, a Anvers, que compareixerà amb un programa consagrat als compositors francesos i flamencs, des d’un renaixentista com ho va ser l’holandès Sweelinck fins a un preromàntic com el francès Miné.

L’última vetllada serà per a una de les rares organistes –intèrprets femenines, s’entén– que han visitat el Principat: la italiana Federica Iannella, que el 4 de desembre clausurarà el Cicle de tardor amb un repertori eclèctic que arrenca en Pachelbel, passa per Bach i Haendel i desemboca en l’obra sacra d’influència operíustica de tres epíugons del classicisme com ho van ser Morandi, el pare Davide de Bèrgam i Vincenzo Petrali. Com és habitual als cicles organitzats per la Fundació Amics dels Orgues i Crèdit Andorrà, l’entrada és gratuïta. Atenció a l’horari: tots els concerts comencen a les 18 hores.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT