PUBLICITAT

Andorra la Vella

La CASS prohibeix cobrar en metàl·lic als seus treballadors

La parapública vol evitar que es repeteixi un cas com el de la cap d’àrea que va sostreure diners de l’entitat

Per Lara Ribas

Una treballadora atén la consulta d’un usuari a la planta baixa de l’edifici de la CASS.
Una treballadora atén la consulta d’un usuari a la planta baixa de l’edifici de la CASS. | Maricel Blanch

La CASS ha modificat els protocols interns i des de fa unes setmanes prohibeix que els seus treballadors cobrin en metàl·lic a les persones que acudeixen a la parapública per efectuar el pagament d’alguna sanció o regularització. «Evidentment que hem reaccionat», va reconèixer ahir durant la presentació del balanç del primer semestre de l’any el president del consell d’administració de l’entitat, Jean-Michel Rascagneres. La mesura arriba després que a mitjans de maig la CASS denunciés una de les seves treballadores en detectar diverses irregularitats comptables. I ara, en comptes de cobrar en metàl·lic, es demana que es faci un ingrés a qualsevol dels comptes bancaris de la parapública, va especificar la directora general de l’entitat, Joaquima Sol. 

En ser preguntat sobre el punt en què es troba el procés judicial que ha de determinar si la treballadora –una cap d’àrea que portava més de 25 anys a la plantilla de la seguretat social i que patiria ludopatia– s’hauria apropiat d’una quantitat indeterminada de diners, Rascagneres va ser contundent i va assegurar que seria el primer a respectar la presumpció d’innocència d’una persona empresonada. 

Rascagneres defuig avançar més detalls sobre el procés judicial tot seguint els protocols interns

«Amb els temes judicials, el consell d’administració ja va decidir fa temps que quan es nomena un advocat, ell és responsable del que està fent i treballa sense que li donem instruccions més enllà de les inicials», va puntualitzar el president de l’ens administratiu. D’aquesta manera, va justificar que no pogués avançar cap novetat al respecte ni sobre l’auditoria que la Batllia va encarregar-los. «Nosaltres vam decidir nomenar un auditor extern, que està fent la seva feina amb total independència», va sostenir Rascagneres tot recordant que en el judici pendent de celebració «la CASS reclamarà tot el que s’ha pres dels assegurats».

Un tribunal per a les baixes

En la primera sessió que ahir va celebrar el nou consell d’administració de la parapública, els vuit membres van aprofitar per analitzar diverses modificacions de la llei de la CASS. En referència als comptes públics, van parlar sobre dues propostes del Govern: el copagament dels usuaris que no utilitzin el metge referent i el canvi de criteri en la cotització dels autònoms, que Rascagneres no va voler entrar a valorar. Tot i així, va explicar que des de la parapública volen modificar un article de la llei que permeti la intervenció d’un tribunal mèdic per dirimir sobre les baixes mèdiques, una de les queixes més reiterades al Raonador del Ciutadà, com reflectia l’informe publicat la setmana passada. 

«La dificultat arriba quan la persona a qui se li ha donat l’alta o denegat la invalidesa presenta un recurs al consell d’administració i l’avaluació del metge de la CASS no coincideix amb la de la pericial externa; per a nosaltres és un problema perquè es tracta d’un tema principalment mèdic», va reconèixer el president de l’ens administratiu. Per això, proposen que es constitueixi un tribunal amb tres metges: un de la CASS, el perit i un altre designat pel servei de medicina legal i forense, que s’encarregui d’elaborar un informe que després haurà d’acceptar el consell d’administració. «D’aquesta manera, augmentem la garantia dels assegurats i evitem acabar tan sovint a la Batllia», va recalcar Rascagneres.

Nova imatge per al públic

El mostrador de l’entrada, les columnes com a element de suport per a l’espera, les taules en línia a tocar dels finestrals... Aquests elements i distribució que tant caracteritzen la planta baixa de la CASS tenen els dies comptats. «Ja hem fet moltes coses aquests darrers dos anys, però continuem buscant millores en l’atenció als usuaris i en aquests moments la més important és adequar les nostres instal·lacions», va avançar el director de comunicació de la parapública, David Caubet. 

De tota manera, el resultat de l’adequació no es veurà fins l’any vinent. Per ara, l’entitat només ha seleccionat l’empresa d’arquitectura que ha de fer el projecte, que ha d’aconseguir crear un espai «eficient i amable». «D’aquesta manera evitarem que la gent comenci a donar tombs per l’edifici i podrem centralitzar millor l’atenció al primer nivell», va puntualitzar Caubet.

Malgrat la voluntat d’oferir aquesta nova imatge per a la gent que ve presencialment a la CASS, la parapública vol potenciar cada vegada més els tràmits en línia. «Sempre deixarem la porta oberta perquè la gent pugui venir aquí a fer les gestions, però estem enfortint la comunicació a través d’Internet», va subratllar el president del consell d’administració, Jean-Michel Rascagneres. Ja hi ha 24.565 persones que disposen d’un PIN per efectuar els tràmits que vulguin a través de la web i l’entitat negocia amb el Govern perquè a partir de la tardor el certificat digital nacional també es pugui utilitzar amb aquesta finalitat. «Cada any la demanda de PINS creix en un 10% aproximadament i volem seguir incrementant la xifra de gairebé 25.000», va destacar Caubet tot recordant que cada vegada es van afegint més gestions a la CASS online. 

Personal ben format

A banda de millorar les instal·lacions físiques i virtuals, des de la parapública volen incrementar la qualitat dels seus serveis. Per això estan impulsant diversos plans de formació amb l’objectiu que «els seus treballadors estiguin preparats sobretot en l’àrea mèdica», va precisar el director de comunicació. I atenent les queixes que han rebut de diversos usuaris, la CASS perfeccionarà el sistema de registre i de seguiment de les incidències que hi ha actualment.

PUBLICITAT
PUBLICITAT