Andorra La Vella
El comerç ‘online’ i l’administració electrònica, a la segona divisió
Andorra segueix per darrere de la UE amb 25 punts per sota en l’hàbit de comprar per Internet
El comerç online i l’ús de l’administració electrònica al Prinicpat segueixen a la segona divisió en comparació amb la Unió Europea (UE), segons reflecteixen les dades de la primera enquesta duta a terme al país sobre l’equipament i l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació a les llars durant l’any passat. Només un 31,3% dels enquestats van reconèixer haver realitzat una compra electrònica en els últims tres mesos enfront del 56% que hi ha de mitjana a la UE; mentre que un 59,6% dels individus d’entre 16 i 74 anys que van utilitzar Internet al llarg del darrer any no van realitzar-hi cap tràmit administratiu, un percentatge que disminueix fins al 43% en el cas del conjunt de la UE.
Gairebé un 60% de la població no ha realitzat cap tràmit en línia quan a Europa va a l’alça
El coordinador del Departament d’Estadística, Enric Ripoll, va atribuir-ho sobretot a l’oferta i facilitats que s’ofereixen a Andorra en un i altre àmbit. De fet, sobre els resultats de l’enquesta, va voler insistir que «a nivell d’equipaments, de competències i de recursos el país està força ben dotat, inclús per sobre de la mitjana europea, però en els usos sí que és bastant sensible a l’oferta que hi hagi i a les seves característiques, que fa que l’ús sigui més o menys intensiu».
Poques queixes
L’hàbit de comprar per Internet està molt poc estès al Principat i així ho demostra que només un 53% dels enquestats alguna vegada dins del darrer any hagin realitzat una compra online. D’aquests, el 31, 3% van fer-la en els últims tres mesos, dada que s’utilitza per fer la comparativa amb la UE, on la pràctica ascendeix fins al 56%; mentre que un 13,1% van efectuar la darrera adquisició online fa més de tres mesos però menys d’un any i un 8,9% fa més de dotze mesos. Pel que fa als béns o serveis comprats, els andorrans adquireixen majoritàriament roba o calçat (38,8%), allotjaments vacacionals (33,5%) i articles per a la llar (27,4%), un ús molt menys intensiu del que hi ha a la resta de la UE.
D’entre els factors apuntats des d’Estadística per explicar l’ús inferior d’aquest sistema de compra al Principat, Ripoll va apuntar les poques queixes. «La mitjana d’incidències declarades per part dels usuaris és molt inferior al conjunt de la UE; qui ho utilitza acostuma a tenir menys problemes que els ciutadans europeus», va especificar. De fet, el 82,7% dels compradors no van tenir cap problema a l’hora d’efectuar la compra en línia, enfront del 69% de mitjana europea. Tot i així, tant ell com el portaveu d’Andorra Telecom, Carles Casadevall, van coincidir que hi ha més d’un factor que ho explica. «També estem condicionats pels sistemes de pagament, que no es troben al mateix nivell que a la resta d’Europa, tot i que el Principat està avançant significativament perquè les transaccions puguin comptar amb la mateixa seguretat i eficiència», va posar de relleu Ripoll.
Dificultat de penetració
Malgrat que l’actual Govern està treballant en l’impuls de l’administració electrònica amb una oferta cada cop més àmplia, els andorrans segueixen fent poc ús dels nous portals de tràmits administratius, tant dels comunals com dels governamentals. Gairebé un 60% dels preguntats no van realitzar cap tràmit en línia durant l’any passat, quan aquesta xifra al conjunt de la UE és del 43%. I mentre que només un 40,4% van efectuar-ne un o més en el darrer any, un 35% de la població sí que va recórrer als portals administratius per descarregar o imprimir algun formulari i un 21,7% per obtenir-hi informació. Casadevall va apuntar que segurament hi influeixen característiques com la proximitat: «Aquí és diferent de Barcelona i és molt més fàcil accedir-hi perquè tot està més a prop».
Tots els dies connectats a la xarxa
Per enviar o rebre correus, per compartir continguts a les xarxes socials, per informar-se a través de digitals o per fer consultes a la banca online. Aquestes són només algunes de les activitats més recurrents que els usuaris desenvolupen quan es connecten a Internet. Però cada vegada són més els internautes i més gran la freqüència d’accés a la xarxa. Fins a un 91,6% de la població enquestada va navegar-hi en els darrers tres mesos, per sobre del 84% de mitjana que van fer-ho al conjunt de la UE. Un percentatge que situa Andorra com el tercer país on més proporció de persones es connecten diàriament a Internet i en el segon on s’hi accedeix principalment des del mòbil.
«Això constata que hi ha una implementació altíssima de dispositius mòbils. Respecte al nombre d’habitants, que s’estimen al voltant de 75.800, estem en un 108% de penetració. De fet, sempre tenim el mòbil a la mà i és un dispositiu de fàcil accés», va intentar argumentar el portaveu d’Andorra Telecom. Fins a un 98,5% dels enquestats disposa de telèfon mòbil i el perfil de persona que més ús fa d’Internet sol respondre al d’un home o una dona menor de 35 anys, majoritàriament amb estudis universitaris i un nivell elevat d’ingressos, i abans andorrà o francès que espanyol o portuguès. Tot i així, els menors d’entre 10 i 15 anys són un potencial consumidor de la xarxa i fins a un 97,3% van connectar-se a Internet en els darrers tres mesos. «No m’atreveixo a valorar-ho, però són dades interessants i rellevants per a qui hagi de gestionar-les», va sentenciar Ripoll.