PUBLICITAT

La liquidació dels comptes del 2009 situa el dèficit de gestió en 101,3 milions

  • Les dades mostren que Feda millora el resultat, que continua sent negatiu
  • La CASS presenta una progressiva reducció dels percentatges de superàvit
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA


El Govern ha tancat l’exercici 2009 amb un dèficit de gestió del -27,2%, per un valor de 101,3 milions d'euros. incrementant en 7,9 punts percentuals el registrat a l’exercici precedent (-19,3%). Així ho ha publicat aquest dilluns el Departament d'Estadística. El dèficit de gestió fa referència a la liquidació pressupostària d'operacions corrents i de capital. Les dades mostren que, de les principals entitats parapúbliques per magnitud pressupostària, FEDA millora el resultat que, malgrat que continua sent negatiu (-16,6%), redueix a la meitat la gestió deficitària (un -30,5% l'any anterior). En ambdós casos, l’execució del pressupost d’ingressos ha estat per sota de les previsions inicials, un –24,2% en el cas del Govern i un -16% en el cas de Feda.
El Departament d'Estadística assenyala que l’execució del pressupost de despesa del Govern s’ha saldat amb una desviació del 13,4%, 44,1 milions més de despesa de la inicialment prevista. Els resultats de gestió superavitaris corresponen a Andorra Telecom (10,9%), CASS (6,1%) i SAAS (0,5%); sent aquesta última la que més s’acosta a l’equilibri pressupostari. En els tres casos, l’execució pressupostària tant d’ingressos com de despesa ha estat significativament ajustada presentant, en general, desviacions mínimes respecte al pressupost inicialment dissenyat.

El Departament d'Estadística apunta que l’observació de l’evolució del resultat de gestió del Govern permet apreciar com, a partir de l’exercici 2002, es produeix una tendència sostinguda al dèficit de gestió que, al tancament de comptes de 2009, assoleix el màxim de la sèrie presentada.

Així, l’evolució del resultat de gestió de la CASS presenta una progressiva reducció dels percentatges de superàvit i una tendència que, als darrers anys, l’acosta a l’equilibri pressupostari. En el cas d’Andorra Telecom es pot apreciar com, a partir de l’exercici 2003, evoluciona sostingudament en llindars de superàvit de gestió, tot i que la tendència de la serie apunta a una evolució moderada cap a l’equilibri pressupostari. Amb variacions relatives que mai han superat el +/- 10% en la sèrie presentada, SAAS es manté, des de l’exercici 2006 i de forma estable, en llindars d’equilibri pressupostari. Els resultats de gestió de FEDA han evolucionat majoritàriament en llindars de superàvit; no obstant i a causa dels resultats dels últims anys, la tendència lineal de la sèrie apunta cap a una evolució de dèficit moderat.

Més de la meitat de les institucions públiques han recaptat menys del que inicialment van preveure als seus respectius pressupostos. Les desviacions més significatives en l’execució dels ingressos entre les principals institucions públiques corresponen al Govern i a FEDA, amb un -24,2% i un -16% respectivament; sent la desviació d’aquesta última la que més s’ha incrementat respecte a la registrada en l’exercici anterior.

La resta d’entitats parapúbliques per magnitud pressupostària (CASS, Andorra Telecom i SAAS), han executat el pressupost d’ingressos de forma molt ajustada, registrant desviacions mínimes. Entre les altres institucions públiques, destaquen els majors ingressos obtinguts en relació als pressupostats en el cas d’INAF (51,9%) i de l’Institut d’Estudis Andorrans (13,8%). Per contra, RTVASA (-10,2%) i Ramaders d’Andorra (-15,9%) registren les majors desviacions negatives en relació als ingressos inicialment pressupostats.

Pel que fa a la despesa, de les principals entitats públiques per magnitud pressupostària, el Govern ha registrat una despesa superior a la pressupostada, un 13,4%, per valor de 44,1 milions d’euros. La resta d'institucions presenten execucions de despesa inferior a la prevista, destacant l’execució d'Andorra Telecom (-10,6%) i de CASS i SAAS, molt ajustades al pressupost (-1,8% i -2% respectivament). En la resta d’institucions del sector públic, la tònica general ha estat marcada per l’execució de la despesa per sota de pressupost, destacant els casos del Consell General (-36,2%) i EFPEM (-22,3%).

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT