PUBLICITAT

El comerç s'implica en la prevenció del càncer de mama

  • Al Principat cada dues setmanes es diagnostica un nou cas
  • La resposta del cribatge se situa al voltant del 20%
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA


11102010_cancer
Marc Pantebre, Silvia Bonet i Rosa Vidal durant la presentació del dia mundial contra el càncer de mama. Foto: S.F.G.
Amb motiu del Dia mundial contra el càncer de mama, que se celebrarà el proper 19 d'octubre, el Ministeri de Salut, Benestar i Treball i la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis han unit forces per aconseguir conscienciar la societat i difondre el programa per a la detecció prematura del càncer de mama, que és la causa del 5% de les morts de dones. La Cambra de Comerç s'implica per primera vegada en un projecte per a la sensibilització amb aquesta malaltia, animant a tots els comerços a posar els vinils de color rosa als seus establiments i repartir uns tríptics informatius en cinc idiomes diferents. L'objectiu és fer arribar al màxim de gent possible el projecte de prevenció que ofereix una mamografia gratuïta cada dos anys a totes les dones d'entre 50 i 69 anys. Aquesta prova va aconseguir, en la seva primera experiència, la participació del 20% de les dones a les que s'adreçava.
El càncer de mama afecta a una de cada vuit dones al llarg de la seva vida, i és el tumor que causa més morts en les dones, suposant a Andorra el 5% del total i el 17,4% de les morts per càncer, segons ha explicat la cap d'Àrea de Prevenció, promoció i vigilància de la salut, Rosa Vidal, que ha indicat que hi ha hagut "una davallada en els últims temps que potser no és molt significativa però que és el que es vol aconseguir amb l'augment de la prevenció i la millora dels tractaments". Una altra dada significativa és que a Andorra es detecten uns 27 a 29 casos de càncer de mama, és a dir que de mitjana se'n troba un cada dues setmanes.
La importància del càncer de mama en la població andorrana és el que ha portat al Ministeri de Salut a demanar la col·laboració de la Cambra de Comerç per a la conscienciació de la societat. La ministra de Salut , Benestar i Treball, Silvia Bonet, ha argumentat que les dones "estan molt presents en el sector del comerç" i que és per això que s'ha considerat adient que els comerços participin en la difusió del projecte de prevenció del càncer de mama.
El president de la CCIS, Marc Pantebre, ha valorat molt positivament la resposta que han rebut per part dels comerços i ha matisat que a més de posar els vinils roses i repartir el tríptic amb la informació en cinc idiomes, s'ha informat bé als comerciants perquè sàpiguen el que estan donant i així s'hi impliquin més del que potser ho farien en altres casos. D'altra banda també s'ha demanat que els aparadors tinguin algun motiu que faci referència al color rosa per donar encara més importància a la campanya.
Bonet ha dit que la millor mesura "contra el càncer de mama és la prevenció" i que és per això que ja fa tres anys que s'impulsa el projecte per a convidar a les dones d'entre 50 i 69 anys a fer-se una mamografia gratuïta cada dos anys. S'envien cartes a les dones que es troben en aquesta franja d'edat perquè es facin les mamografies, però de moment la resposta ha estat del 19,59% de dones que s'han fet les proves en la primera ronda del projecte de prevenció, mentre que en aquesta segona ronda ja han participat el 18,63%. La intenció és arribar a prop del 70%, però tant Bonet com Vidal han coincidit en que per estar començant ja hi ha un bon nivell de participació.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT