la Seu d'Urgell
Dos residents belgues moren en estavellar-se el seu ultralleuger
Les víctimes són Georges Gilman, de 73 anys, i el cirurgià vascular, Philippe Gutwirth, de 64
Dos residents han perdut la vida aquest matí en l’accident d’un ultralleuger a l’aeroport d’Andorra-La Seu. Les víctimes són Georges Gilman de 73 anys i qui pilotava l’aparell, i el seu company, Philippe Gutwirth de 64 i metge especialista en angiologia i cirurgia vascular a l’hospital. Ambdós eren de nacionalitat belga, originaris d’Anvers, tot i que el consulat de Bèlgica al Principat només ha confirmat la mort d’un d’ells.
El sinistre s'ha produit poc abans de les 11.00 hores quan, per causes que encara es desconeixen, el pilot ha perdut el control de l’ultralleuger i s'ha acabat estavellant. L’avís l'ha donat un camioner que ha vist com queia l’aparell, tal com ha explicat l’inspector cap de l’ABS dels Mossos d’Esquadra a l’Alt Urgell, Salvador Plens, i com després han confirmat fonts del mateix aeroport. Segons ha afegit Plens, la zona del sinistre, la més propera a la serradora de Montferrer i a l’extrem nord de la pista de l’aeroport, és escarpada i de difícil accés. L’inspector en cap també ha informat que la primera mesura que s'ha prés ha estat l’habilitació d’un llit d’escuma, per tal de no contaminar la zona i neutralitzar el combustible que s'ha vessat.
El sotscap territorial de guàrdia dels Bombers de la Generalitat, Jesús Tuneu, per la seva banda, ha explicat que el pilot estava fent vols de proves de caire privat, quelcom «habitual en aquesta zona» i en una de les maniobres, l’aparell s'ha estavellat. L’ultralleuger ha caigut just a tocar de la pista, tot i que sembla que no intentava aterrar perquè «si no hagués caigut encara més a prop». L’ultralleuger era de color blanc i de la marca Pipistrel, una de les més reconegudes dins el món de les aeronaus. Demà començarà la investigació que determinarà les causes, segons ha informat la directora de l’aeroport, Cristina Pastor, que anirà a càrrec de la Comissió d’Investigació d’Accidents i Incidents d’Aviació Civil (Ciaiac), del Ministeri de Foment espanyol.
Galeria d'imatges de l'accident a l'aeroport Andorra-la Seu d'Urgell
Abans de procedir a les tasques judicials per fer l’aixecament dels cadàvers, un equip de Tècnics Especialistes en Desactivació d’Artefactes Explousius (Tedax) de la policia catalana ha hagut de desactivar el dispositiu que fa saltar el seient del pilot amb paracaigudes en casos d’emergència. Aquesta mesura és necessària ja que es podia obrir de manera accidental durant el rescat. L’excarceració dels cossos s'ha produit cap a les 18 hores i posteriorment han estat traslladats per realitzar-los l’autòpsia.
Al lloc dels fets s'han desplaçat sis dotacions de Bombers de la Generalitat amb efectius del GRAE (Grup d’Actuacions Especials), tres unitats del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) i diversos efectius dels Mossos d’Esquadra i de la Guàrdia Civil. També hi han anat efectius dels Bombers d’Andorra (dos autobombes i un lleuger), tal com indica el protocol d’actuació, ja que es tracta d’un aeroport compartit entre el Govern i la Generalitat de Catalunya.
Seguint el protocol, la direcció general de Protecció Civil ha posat en prealerta el Pla especial per a emergències aeronàutiques a Catalunya, Aerocat, en previsió de possibles dificultats a l’hora de gestionar la situació d’emergència.
La negociació pel GPS continua
Preguntat en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres d’aquesta tarda, el ministre portaveu Jordi Cinca ha dit que «cal esperar informes tècnics perquè ens aportin una mica de llum sobre el que hagi pogut passar». A més, ha volgut deixar clar que entenia que l’accident no ha d’afectar a la negociació per la incorporació d’un mecanisme GPS d’aproximació per l’aterratge d’aeronaus. «Vull ser prudent en aquesta manifestació perquè no disposo dels coneixements tècnics però entenc que la situació d’un ultralleuger és completament diferent a la de qualsevol altre tipus d’aeronau», ha indicat.