PUBLICITAT

Canillo

Les bigues de la plataforma de Soldeu passaran pel camí del Gall

El transport del material no es farà per carretera per evitar el desnivell i abaixar costos

Per El Periòdic

Construcció de les pilastres que sustentaran les bigues de la plataforma de Soldeu.
Construcció de les pilastres que sustentaran les bigues de la plataforma de Soldeu. | ANA

Les bigues que sustentaran la futura plataforma esquiable de Soldeu es transportaran fins al peu de la pista Avet pel camí del Gall de Bosc i no per carretera. El director tècnic de Grandvalira-Ensisa, Enric Barbier, va explicar a l’ANA que es tracta de la solució més idònia pel que fa a costos i temps. A més, també va destacar que és l’opció menys agressiva per al medi ambient, ja que baixar el material des del poble de Soldeu és més complex. La dificultat deriva del desnivell i per la falta d’espai per rebre les parts del material i fer-ne el soldatge. 

Les bigues arribaran en fragments de 20 metres per carretera fins a l’aparcament del Tarter i, un cop s’hagin soldat, es transportaran amb plataformes autopropulsades pel camí, que durant l’hivern és un tram de la pista Gall de Bosc. Com que les bigues més grans mesuren més de 80 metres, l’operació requerirà d’arranjaments del camí per limitar-ne el pendent, reduir el radi dels revolts i assegurar la resistència del terreny. 

Les actuacions més importants s’hauran de fer al principi i al final del camí, ja que el pendent no pot ser superior al 10%. En el cas de l’arribada a Soldeu, es construirà una variant provisional per sota de la pista actual. A més, caldrà asfaltar alguns trams perquè el terreny resisteixi el pes de tot el transport. Un cop completada tota l’operació, es restaurarà el camí per retornar-lo a la situació anterior. D’altra banda, també s’haurà de reforçar el pont del Tarter que dona accés a l’aparcament.

Barbier va explicar que, a partir del 8 d’abril, un cop acabada la temporada d’hivern, es retirarà la neu i es començaran les obres, perquè el transport de la grua i les 16 bigues es pugui fer entre els mesos de juliol i agost. Es tracta de l’operació de més envergadura dels treballs de construcció de la plataforma, ja que es necessitarà una jornada sencera per transportar cadascuna de les barres. Es preveu que al mes d’agost les bigues ja puguin estar col·locades sobre les pilastres que actualment s’estan construint a Soldeu. 

El camí també servirà per fer arribar a la zona de la plataforma la grua de gran tonatge amb la qual es col·locaran totes les bigues. El transport es farà per peces amb l’ajuda d’una quarantena de camions. De fet, Barbier va subratllar que es tracta d’una grua mai vista a Andorra. El vehicle, segons va apuntar, pot arribar a pesar fins a un miler de tones. 

El projecte d’arranjament del camí del Gall de Bosc s’ha fet amb el pertinent estudi d’avaluació d’impacte ambiental. El Comú de Canillo el sotmetrà a informació pública a partir d’aquest divendres, tal com es va publicar al BOPA dijous de la setmana passada. 
Segons el que va dir el director del projecte, Conrad Blanch, la plataforma estarà enllestida al novembre, un any abans que comenci la Copa del Món d’esquí que posarà a Andorra a l’ull de l’esport internacional. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT