PUBLICITAT

Un pacient de Patrimoni Cultural

  • El retaule de la Mare de Déu del Roser se sotmetrà a diversos tractaments per combatre corcs i el pas del temps Els tècnics n'han decretat la intervenció d'urgència després d'una visita periòdica
NÚRIA SALVÀ
SANT JULIÀ DE LÒRIA

Periodic
El protagonista El retaule d'Ordino, abans de ser desmuntat Foto: SFG

El retaule de la Mare de Déu del Roser d'Ordino va iniciar un llarg viatge el dia 7 del mes passat, quan els tècnics de l'Àrea de Protecció del Patrimoni Mobles i Museus van decidir que s'havia d'intervenir d'urgència. Els professionals del Govern fan visites periòdiques a les obres ja rehabilitades per assegurar-se que els materials utilitzats durant els tractaments aguanten bé el pas de temps. "Ens assegurem que no s'hagin de tornar a restaurar", va comentar ahir la tècnica de Patrimoni Lourdes López. A més, aprofiten l'estada per veure l'estat de conservació dels altres elements patrimonials. En una d'aquestes inspeccions, els tècnics van detectar el mal estat del retaule ordinenc. Concretament, els professionals van veure que la figura situada a l'altar lateral dret de l'església parroquial estava infectada per un preocupant atac de xilòfag. Els corcs n'havien debilitar-se el suport i havien deixat la fusta foradada. A més, el pacient havia de rebre un rentat de cara, ja que la brutícia, fruit del fum i la cera de les espelmes i la pols també alteraven les característiques de l'obra. D'altra banda, també es va evidenciar un desgast de la policromia per culpa de les neteges fetes amb draps humits d'aigua. Finalment, el retaule evidenciava una pèrdua --poc notable-- de capa pictòrica. Per solucionar totes aquestes patologies, el retaule va
...

El Retaule del Roser d'Ordino data de la primera meitat del segle XVII, tot i que encara no s'ha trobat documentació que n'especifiqui la data. La seva autoria encara és anònima, però els investigadors de la Universitat de Girona en segueixen la pista, ja que estan interessats en l'autor de les imatges perquè creuen que és molt bo. Els entesos van determinar que el retaule pertany al mateix taller d'escultura de Sant Serni de Canillo. La singularitat de la talla central fa pensar que la figura no és originària del conjunt o no està feta de la mateixa mà. A més, els professionals gironins van descartar que les obres pictòriques fossin de Jerònim d'Herèdia. L'obre de la Mare de Déu del Roser consta de tres parts. La primera és una prevel.la amb imatges tapada amb una escaleta. La intenció dels restauradors és deixar les imatges a la vista, tot i que estan estudiant què fer amb les peces de l'escala. A sobre s'hi troba un cos escultòric amb Sant Isidre, la Mare de Déu i un sant dominical que es creu que és Ramon de Penyafort. Les columnes que completen l'obra són d'estil corinti amb el fus estriat. En l'últim estadi es troben imatges de la Mare de Déu en l'Anunciació, un calvari i un Déu Pare omnipotent. [email protected]


Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT