PUBLICITAT

La vaga general espanyola passa de puntetes pel Principat

  • El seguiment a Correos i als centres escolars no va superar el 20%
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Manifestants tallen la carretera N-145, ahir al matí. Foto: TONY LARA

La vaga general convocada a l'Estat Espanyol en contra de les mesures laborals aplicades pel govern Zapatero va afectar de manera discreta al Principat. Els col.lectius instal.lats a Andorra però gestionats pel país veí no van acudir a la crida realitzada des dels sindicats en el mateix volum que a l'Estat Espanyol. Les principals incidències, tot i que sense repercussions importants, van patir-se a les carreteres frontereres.

El delegat sindical a Andorra de Correos, Javier González, va reconèixer que la crida a la vaga va tenir una repercussió "d'entre el 10 i el 20%" entre els treballadors. L'oficina d'Escaldes, la segona més important en volum d'enviaments, va ser la única que va romandre tancada. El repartiment de la d'Encamp "va reduir-se en el 50%", va informar González. El delegat sindical va justificar aquesta incidència, menor de la que havien previst, en el fet que "al setembre hi ha molts treballadors de vacances i els eventuals que els substitueixen han preferit, per por, anar a treballar". A més, segons González "hi ha desafecció andorrana pels problemes que pateix Espanya".

Pel que fa a les escoles del sistema d'ensenyança espanyola, la repercussió va ser similar a la de Correos. El secretari de la secció sindical de CCOO a Andorra, Pedro Medina, va explicar que van secundar la vaga el 20% del personal de l'Institut espanyol i el 5% del de les escoles. Aquesta xifra era l'esperada pel sindicat.

AFECTACIONS AL TRÀNSIT
La principal repercussió de la vaga general es va fer notar a la carretera. Puntuals segons el que havien anunciat el dia anterior, una cinquantena de treballadors de la Seu d'Urgell van tallar a les 10.30 hores la rotonda que dóna accés a la N-145 en direcció Andorra. La majoria dels presents eren treballadors de l'Hospital de la Seu, segons va confirmar a l'ANA el president del seu comitè d'empresa, Antoni Rueda.

Els talls van durar al voltant de mitja hora, i van repetir-se també a les 17.30 hores. Rueda va manifestar que "simplement hem volgut posar el nostre petit gra de sorra", i va afegir que "tampoc volem originar un gran trasbals, sinó que es noti, fer acte de presència".

A causa d'aquests piquets, i també dels piquets patits als polígons d'indústries i magatzems, la vaga també es va fer notar al sector dels transports. Fonts de Fornesa, empresa que gestiona el trànsit a la duana hispanoandorrana, van assegurar que durant la jornada d'ahir van treballar molt poc, sobretot per operacions d'entrada al país. A la duana només es va produir una incidència, i de poca rellevància, amb un home que portava una pancarta fent una crida a la vaga.

Els serveis de transports de línies regulars van notar un important descens del nombre de viatgers. "Per la por als piquets la gent tenia dubtes sobre si perdrien les connexions", va explicar Jordi Troguet, administrador dels autocars Montmantell. Tan aquesta empresa com autocars Nadal van reduir els seus viatges. "Hem complert els serveis mínims proposats pels sindicats", va explicar Joan Nadal, d'Autocars Nadal. Amb tot, però, no es van produir excessius retards ni a Espanya ni dels que arribaven al país.

L'USDA, A FRANÇA La reivindicació andorrana és va fer sentir amb més èxit a quilòmetres del país. Fins a 2.000 sindicalistes francesos, catalans i andorrans van congregar-se a la localitat francesa del Pertús per mostrar el seu desacord sobre els plans econòmics de la Comissió Europea.

Gabriel Ubach, Secretari General de l'USdA, va informar que van tallar durant dues hores la carretera N-II, tant d'entrada com de sortida de l'Estat Espanyol. "Ha estat un èxit, hem rebut el suport dels sindicats catalans i dels de la Catalunya Nord", va manifestar Ubach. Les reivindicacions van començar a les 11:30 hores i després dels talls, van cloure amb la lectura d'un manifest per part de cada sindicat. [email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT