PUBLICITAT

Canillo

La maquinària educativa es posa en marxa amb normalitat

El Ministeri d’Educació remarca que l’inici de curs ha anat «bé» tot i les «petites incidències»

Per ESTEFANIA GRACIA

Alumnes de primera ensenyança i maternal de l’escola andorrana de Canillo durant el primer dia de classe, ahir.
Alumnes de primera ensenyança i maternal de l’escola andorrana de Canillo durant el primer dia de classe, ahir. | MARICEL BLANCH
Prop d’11.000 escolars de primera ensenyança i maternal van iniciar ahir el curs acadèmic 2016-2017. Segons va informar el Ministeri d’Educació, malgrat que el primer dia d’escola sempre ve marcat per «nervis i pors» dels més petits, «gràcies a la preparació prèvia de tots els centres, la maquinària educativa es va poder posar en marxa amb total normalitat». 
 
Tot i això, «hi va haver alguna petita incidència, però com a tot arreu». I és que des del ministeri es va destacar que un autobús es va saltar una de les parades escolars i que alguns alumnes no es trobaven en les parades adients, a banda d’aquestes minúcies, el dia va transcórrer sota el previst. 
 
Es manté el nombre d’alumnes / El nombre d’escolars d’enguany és similar al dels anys anteriors. Al respecte, des de la cartera d’Educació es va especificar que la previsió és que aquesta estabilitat es «mantingui», ja que entren en joc dos factors primordials: la baixa natalitat i la recuperació econòmica. 
 
Per una banda, la decaiguda de naixements fa que el futur es vegi amb menys escolars, però per l’altra, la millora financera de les famílies ajuda a què més ciutadans forans –amb els corresponents fills– vulguin venir o tornar al Principat. 
 
El permsea arriba al batxillerat / Un dels canvis més rellevants que marcaran  aquest curs és la implementació del Pla Estratègic per a la Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (Permsea) al batxillerat. I és que segons el ministeri, el retorn d’aquesta pla fins ara ha estat molt «positiu». 
 
El Permsea ja s’ha aplicat amb «èxit» al tercer cicle de primera ensenyança i a segona ensenyança. I la voluntat és, segons el ministeri, «estendre encara més aquest projecte perquè els joves siguin capaços d’enfrontar-se a més reptes». 
 
Voluntat de minvar els eventuals / Actualment els tres sistemes educatius del país compten amb aproximadament 900 professors. D’aquests, prop d’uns 150 són a hores d’ara eventuals. Però segons va matisar Educació, la idea es que aquests puguin minvar fins a establir-se en uns 100. Ja que malgrat que es vulguin reduir, «la figura de l’eventual no pot desaparèixer, perquè el flux d’alumnes varia i a vegades hem de cobrir vacants», va afirmar el ministeri. 
 
Canillo inaugura l’inici de curs / Cada any, un col·legi obre les seves portes als mitjans de comunicació i mostra el primer dia dels menuts des de dins. En aquesta ocasió, l’encarregada d’oficialitzar l’inici de curs va ser l’escola andorrana de Canillo. 
 
La seva directora, Bàrbara Haytree, va remarcar que per primera vegada el centre ha pogut començar les classes amb normalitat després de tres anys d’obres i amb dues línies a cada cicle. Per tot, considera que aquest curs serà «un dels millors tant a nivell d’estructures com d’efectius». Actualment el centre de Canillo compta amb «la xifra històrica» de 179 escolars. 

El sistema espanyol reforça l’anglès i aposta per un enfocament més científic / El Col·legi Espanyol Maria Moliner inicia el curs amb un «projecte estratègic de millora», així ho va destacar ahir l’Ambaixada Espanyola a través d’un comunicat. Segons l’entitat, la iniciativa –que estarà encapçalada per un nou equip directiu– pretén «donar resposta a les expectatives de la comunitat educativa i de l’Acció Educativa d’Espanya a l’Exterior. 
 
Un dels aspectes que s’introdueixen amb el nou pla és el foment del plurilingüisme a través de la implementació d’un Projecte Lingüístic de Centre, que engloba totes les etapes, nivells i departaments de llengües (espanyola, catalana, francesa i anglesa). A més, per donar una atenció més individualitzada, el centre comptarà amb dos auxiliars de conversa per a la matèria de Llengua Anglesa. 
 
D’altra banda, el nou projecte aposta per un enfocament més científic del centre. Per tant, les matemàtiques, les ciències naturals, la física i la química jugaran «un paper primordial en el desenvolupament cognitiu de l’alumnat». Així mateix, es fomentaran les activitats d’arts plàstiques, artístiques, musicals i escèniques. Per aquest motiu, s’ha decidit ampliar l’horari d’obertura del col·legi.

PUBLICITAT
PUBLICITAT