PUBLICITAT

Ton Naudi: "És una despesa important, però veure l'estació neta, compensa"

IRENE CASASAYAS
CANILLO

Periodic
Satisfet Naudi, al camp de neu del Tarter, dijous. Foto: ORIOL LLAURADÓ

Ton Naudi és director de Qualitat i Medi Ambient de Grandvalira-Ensisa, un domini recentment guardonat amb el trofeu internacional Éco-Damage. Un premi que reconeix el treball dels camps de neu per reduir la petjada ecològica. A Soldeu-el Tarter fa 15 anys que la política mediambiental pretén esdevenir més que una carta de presentació i un full de ruta a seguir per part del treballador de la casa i el visitant de l'estació.

--¿Quines són les claus que han conduït a obtenir la distinció?

--Un treball constant i d'anys. No hem fet res d'excepcional per obtenir el premi. Vam respondre un qüestionari de 200 preguntes i a partir d'aquí van venir els tècnics per confirmar sobre el terreny si allò que havíem contestat era cert.

--Del currículum, ¿què és el més remarcable?

--La direcció general d'Ensisa va creure en tot moment en apostar per la qualitat i la cura al medi ambient. Al 1999 ens van atorgar la primera certificació internacional (ISO 9000). Vam ser la primera estació del Pirineu en estar certificats en tots els serveis. Com que en una estació d'esquí hi ha, a priori, impacte mediambiental, treballes molt amb la natura, amb els boscos, amb moviment de terres i vam creure convenient anar a buscar la certificació de medi ambient. Aquesta la vam obtenir al 2002 (ISO 14000) i conforma tot el que són residus, comportaments sobre el terreny i gaudir de tots els permisos pel que fa a construcció, entre d'altres. Tenint el personal que tenim treballant a l'estació i el volum de visitants, vam creure convenient sol.licitar també la de riscos laborals. Aquesta ens la van concedir l'any passat (18000). Paral.lelament a aquesta, ens van donar la d'alimentació (ISO 22000).

--Amb tot aquest ventall de certificacions, ¿potser és insuficient la promoció que es fa del domini en aquest sentit?

--Ens diuen que és una llàstima que amb la quantitat de coses que fem, no ho comuniquem més.

--Per mantenir totes aquestes garanties se sotmeten a revisions...

--Cada any rebem el seguiment d'uns inspectors externs que ens visiten i fan una revisió i fan la renovació si tot està correcte. Cada tres anys es fa una renovació complerta. Des del 1999 sempre se'ns han renovat perquè hem anat fent els deures.

--¿Quin tipus de control es fa?

--Revisen la documentació inspeccionant els registres, les instruccions, els procediments, que s'hagi realitzat tot segons les normes internacionals i segons el que nosaltres diem que fem. Una cosa és el que t'obliga la norma, i l'altra, el que tu t'exigeixes com a estació.

--Per arribar fins aquí, ¿quin és el treball del dia a dia?

--No deixa de ser un treball dur. Has de lluitar amb la natura, amb la gent, no sempre tothom entén per què es fan les coses. A l'inici va costar fer-li entendre al personal, però avui s'ha de felicitar els treballadors. Tenim molt bons tècnics a Ensisa, tant pel que fa a màquines com de garatge, així com d'altres serveis de l'estació. Estan seguint les indicacions al peu de la lletra i són molt exigents amb ells mateixos.

--¿Aquesta política que defensa la societat es transmet des del primer moment que es contracta un treballador? ¿S'incideix des de l'inici en la filosofia que promou Ensisa?

--La mateixa norma ens obliga a comunicar la nostra política. La persona que entra fa una formació complerta al principi de temporada. Els donem un llibre on especifica la política de l'empresa. Saben bé quina és la política que segueix Ensisa.

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT