PUBLICITAT

El carril bici no enganxa

  • La falta de pressupost, la dificultat d'adaptar les carreteres i el poc interès ciutadà, les causes
  • Només la capital i la Massana han habilitat vies urbanes, que no superen els cinc quilòmetres
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

04092010_carrilbici
El carril de la capital buit de ciclistes, ahir. Foto: TONY LARA

El Principat compta amb més de 92 quilòmetres de carreteres, però d'aquests, poc més de cinc quilòmetres estan habilitats per a l'ús de la bicicleta. Són xifres que contrasten amb el gran nombre de practicants que hi ha al país d'un esport cada vegada més en alça, com demostren l'èxit de participació als circuits de descens BTT o el nombrós públic que acudeix a l'arribada de ciclistes de grans competicions internacionals.

Aquest dimecres arriba al país un dels esdeveniments de ciclisme de carretera per excel.lència, la Vuelta a Espanya. Però tot i l'interès que genera entre la població, la plasmació no és la mateixa a l'hora de fer ús dels carrils bici habilitats per Andor- ra. Els principals motius d'aquesta poca tirada que tenen els carrils bici al país s'expliquen per diversos aspectes. Per una banda, una xarxa molt limitada i pràcticament sense interconnexions. Només les par- ròquies de la Massana i d'Andorra la Vella han habilitat carrils bici, que superen per ben poc els cinc quilòmetres. La capital compta amb un tram d'1,5 km des de la plaça de la Rotonda fins a l'Estadi Comunal inaugurat al 2008, i un segon tram d'1,2 km de l'Estadi Comunal al pont Prat Salit, operatiu des de l'any passat. El Comú té previst un tercer tram d'1,8 km per connectar-se amb la parròquia de Sant Julià, però la seva execució encara no té data d'inici. "Ara mateix és impossible, no hi ha voravia a causa de les obres que està fent el Govern a la zona dels Bombers", va manifestar el conseller de Medi Ambient d'Andorra la Vella, Antoni Riestra. Caldrà esperar fins a la seva finalització, i ja en vistes a l'any vinent "ens posarem en contacte amb Sant Julià per tirar-ho endavant", va explicar el conseller.

El desig de la parròquia de la capital és habilitar el carril bici fins a Sant Julià i que aquest arribi fins a la frontera hispanoandorrana. Des de Sant Julià no es mostren reticents a aquesta iniciativa, tot i que actualment no la veuen viable. "Els tècnics d'urbanisme estan estudiant com introduir el carril bici a la parròquia, però és complicat: o les vies no tenen prou amplada o en tractar-se d'una carretera general és massa perillós", van manifestar fonts comunals. Precisament la poca amplada de les carreteres i el fet que aquestes passin per centres urbans és una de les altres causes que perjudiquen la instal.lació de carrils bici. Aquestes mateixes fonts declaren que si el vial de Sant Julià finalment hagués tirat endavant, hauria estat més factible.

L'altre voluntat d'Andorra la Vella és connectar-se també amb la parròquia d'Escaldes-Engordany. Però en aquest cas és més complicat, ja que l'actual corporació no ho considera una prioritat i no estudia cap projecte d'implantació. Segons van comunicar a aquest rotatiu, l'orografia escaldenca no s'adequa a l'opció del carril bici.

CONNEXIONS FINS AL TELECADIRA
La segona parròquia d'adaptar carrils bici urbans és la de la Massana. Disposa de més de 2 km de vies, ja sigui amb carrils annexos o amb senyalitzacions que alerten els vehicles de la prioritat dels ciclistes a les carreteres. Totes les vies adaptades desemboquen al mateix punt, el telecabina de Vallnord, "més que concebre- ho com un carril bici és un carril per accedir al telecabina o per continuar el descens des de les muntanyes", va informar David Baró, conseller de Turisme de la corporació.

El següent pas passa per connectar la parròquia massanenca amb la d'Ordino, però aquí és on entra una altra problemàtica: la delicada situació de les arques comunals deixa els carrils bici com una opció secundària: "Es va plantejar la possibilitat de realitzar-lo, però va quedar descartada per manca de pressupost fa més d'un any", van comunicar des de la corporació ordinenca.

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT