El Cineclub obre la tardor amb un cartell ple de propostes de prestigi
- El cinema japonès brilla amb pel.lícules com ara 'Nausicaa' o 'Still walking'
- La reconeguda cinta 'La nana' posarà el punt final al desembre
ESCALDES-ENGORDANY
- LES PROTAGONISTES
El Cineclub les Valls no perd pistonada i ofereix un programa de tardor amb produccions de prestigi. Un exemple n'és l'exòtica Still walking, que permet fer un refinat tast del ritme del cinema japonès de la mà d'un del seus mestres, Yasujiro Ozu. La cinta relata com una família es reuneix per commemorar la tràgica mort del fill petit de la família, que es va ofegar 15 anys abans. Una altra de les joies de la programació és Nausicaa, obra de Hayao Miyazaki (El castillo ambulante, La princesa Mononoke). Que no s'espantin els seguidors del creador, ja que el Cineclub exhibirà la versió del director, sense els talls ni els doblatges impropis ocasionats per una versió sorgida als anys vuitanta. El públic que assisteixi els dimecres a les deu de la nit al Teatre Comunal es podrà trobar amb la benevolent princesa del Valle del Viento en un planeta Terra cobert de boscos verinosos i insectes gegants.
El cicle de tardor es tancarà amb La nana, una pel.lícula centrada en Raquel, una senyora que fa 23 anys que treballa de cangur per a la família Valdés. Els seus caps decideixen contractar una altra noia per ajudar-la, però la protagonista se sent amenaçada i allunya totes les candidates. El director, Sebastian Silva, aconsegueix articular un retrat versemblant de la desesperació mental d'una dona que sent que està al límit de les seves forces. La cinta és una gran oportunitat per descobrir l'actriu Catalina Saavedra, que aconsegueix fer sorgir en l'espectador tota mena de sentiments. D'altra banda, la història d'una parella i els seus tres fills que viuen en una casa envoltada per un mur centra la trama de Canino, una pertorbadora cinta que mostra com és aquesta família a la qual només pot accedir Cristina, un personatge que farà tremolar els ciments d'aquesta petita comunitat. La cruesa amb què el director, Yorgos Lanthimos, relata el dia a dia a la casa fa que la cinta no sigui apta per a menors de 18 anys. Un altre dels diamants en brut és Nadie sabe nada de gatos persas, un valent testimoni de les condicions en què viuen els músics de l'Iran, que opten per no oferir contingut religiós. La cinta, que s'aproxima al documental, va fer que el director --Bahaman Ghobadi-- i part de l'equip de rodatge no pugui tornar al seu país natal.
El toc espanyol el donarà Pilar Távora, amb la pel.lícula Madre amadísima. La directora presenta el relat de les memòries d'un homosexual a l'Espanya franquista. La producció acaba venent de la comèdia per afrontar el controvertit tema. Entre les propostes curiositat també hi ha Honeymoons, una producció serbialbanesa que utilitza la notícia d'una atemptat a Kosovo --que es va cobrar la vida d'uns policies italians-- per relatar la història de dues parelles que volen escapar d'una Europa degradada.
AL SETEMBRE A
més, la proposta es completa, tal com ja havíem avançat en aquest rotatiu, amb dues cintes més. D'una banda, Welcome, de Fhilippe Lioret. Un drama amb firma francesa protagonitzat per Bilal, un jove kurd de 17 anys que ha creuat el Pròxim Orient per reunir-se amb la seva xicota, que fa poc que ha emigrat a Anglaterra. En el costat francès del Canal de la Mànega, però, li deneguen realitzar el viatge, per la qual cosa decideix creuar nedant. De l'altra, Soul kitchen, una comèdia ambientada a la cuina. Xinos és el propietari d'un restaurant que passa un mal moment: la seva companya s'ha traslladat a Xangai, els clients boicotegen el nou xef, el seu germà acaba de sortir de la presó i, a més, ha d'afrontar els especuladors immobiliaris que volen enderrocar el seu negoci. [email protected]
Per a més informació consulti l'edició en paper.