PUBLICITAT

Andorra La Vella

Si la classe està carregada, hem d’obrir la finestra?

El centre andorrà de primera ensenyança se sensibilitza amb el consum energètic

Per ESTEFANIA GRACIA

El coordinador del projecte TerMITs mostra als alumnes els nous sensors, ahir.
El coordinador del projecte TerMITs mostra als alumnes els nous sensors, ahir. | MARICEL BLANCH
La canalla ja no neix amb un pa sota el braç, ara neix amb un dispositiu tecnològic entre les mans. I és que ja n’hi ha que han après a fer funcionar abans un mòbil o una tauleta que a parlar. 
 
Per tant, que les noves tecnologies són el futur ja ho tenim força clar, i amb aquesta premissa, són cada cop més les institucions o els centres que opten per buscar una col·laboració amb el camp tecnològic. 
 
L’escola andorrana de primera ensenyança d’Andorra la Vella no n’és una excepció, i seguint el «projecte pedagògic de l’escola i la voluntat de formar a alumnes competents en relació als reptes de futurs» –segons va indicar ahir el director del centre,  Bruno Bartolomé– s’ha decidit iniciar «un projecte de sensorització» anomenat TerMITs. Així, a través d’una vuitantena de sensors col·locats en diversos espais de l’escola, els alumnes de tercer cicle –amb l’ajuda dels professors– «recolliran una sèrie de dades que els ajudaran a ser més responsables amb els consums d’energia».  
 
L’aprenentatge dels menuts, però, es farà a través del joc. Perquè com va puntualitzar Bartolomé, «la tecnologia i el joc són dos elements que veuen en el seu dia a dia amb els dispositius mòbils i són dues coses que han d’anar de la mà, ja que per a ells és un hàbit innat i estan molt acostumats a convenir-los». D’aquesta manera, a través de «competicions, eleccions de representants o altres projectes que encara hem de definir, els alumnes podran sensibilitzar-se amb el consum», va afegir el director. 

Recollida de dades / Els sensors recolliran dades com  la llum, la temperatura o el nivell de CO2, i els 95 participants tindran tot un any per veure com «el comportament dels éssers humans a l’hora d’utilitzar l’espai està impactant en el consum d’energia. Per exemple, si una classe està una mica carregada (a nivell ambiental) normalment obrim una finestra, però a l’hora d’obrir-la perdem energia, i hi ha d’haver un equilibri entre la ventilació i la pèrdua d’energia», segons va matisar el coordinador del projecte i responsable de Massachusetts Institute of Technology (MIT), Luis Alonso. 

D’altra banda, el ministre d’Educació, Eric Jover, va destacar que aquest projecte és «una prova pilot», i que si finalment resulta positiu «és possible que s’instauri també en els altres sistemes educatius del país». Perquè la voluntat és «aportar innovació al Principat, a la nostra recerca i al nostre ensenyament superior. I creiem que les escoles són el millor lloc per posar la llavor de la innovació» i  ser més competitius en un futur.
 
El projecte és en col·laboració entre el MIT, l’escola andorrana i el ministeri d’Educació i Ensenyament Superior. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT