PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Andorra Telecom no compensarà econòmicament pel nou atac pirata

Els ‘hackers’ s’han dirigit contra tres adreces de la parapública i han perjudicat el servei de 3G i 4G

Per ESTHER JOVER MARTIN

Una persona intenta navegar per internet sense èxit.
Una persona intenta navegar per internet sense èxit. | TONY LARA
Andorra Telecom ha denunciat a la Policia els pirates informàtics que ahir van realitzar un atac massiu i van perjudicar durant hores el servei d’internet i les dades mòbils. La novetat ha estat que els hackers han utilitzat una altra metodologia: «En lloc d’un [atac] de gran dimensió contra una única adreça se n’han produït de múltiples i selectius contra tres adreces d’Andorra Telecom amb diverses modalitats», va especificar la companyia de telecomunicacions en un comunicat. El director de Relacions amb el Client de la companyia, Josep Vilana, va advertir que «no es preveuen compensacions econòmiques perquè és un fet aliè a la companyia, i seguirem la mateixa política que en els atacs anteriors».

Les primeres afectacions a les xarxes 3G i 4G es van detectar cap a les 10.30 hores. La majoria de la clientela que en va patir les conseqüències va ser la que té contractada els paquets d’Internet mini i comerç, que es va trobar amb dificultats de connexió i amb la navegació a través de 3G i 4G. Això va provocar que els comerços perjudicats no poguessin realitzar cobraments mitjançant el TPV (targeta de crèdit/dèbit).

Vilana va admetre que és «molt difícil de precisar el nombre de clientela afectada pels talls del servei perquè l’atac es va allargar durant tot el matí però no va ser uniforme», tot i que va precisar que, segons el càlcul efectuat, «com a màxim s’ha vist afectat un 6% del parc de TPV, és a dir, uns 250-300 d’un total de 5.000».

Tres hores més tard de l’inici de les incidències, cap a les 13.30 hores, els atacs van perjudicar, aleatòriament, el servei d’accés a internet. Andorra Telecom va informar que els serveis es van restablir completament cap a les 15.15 hores, «un cop mitigats els atacs dels hackers». Vilana va demanar disculpes als usuaris de la parapública i va insistir que «ens trobem en una situació d’alerta a causa dels atacs externs contra servidors o la xarxa».

Els serveis tècnics d’Andorra Telecom mantenen la supervisió de la xarxa «davant del risc que es produeixin nous atacs» i conviden la clientela a trucar al telèfon 115 si detecten qualsevol disfunció en el servei. Vilana va aclarir que el sistema de protecció desplegat «ens permet fer un diagnòstic dels atacs abans d’intervenir» ja que no es poden aturar de manera automàtica. «Els atacs evolucionen i ho hem d’analitzar. Sempre hi ha el factor humà al darrere», va puntualitzar.

Ens els atacs patits fins ara, la fórmula ha estat la d’incrementar el volum de tràfic, però en aquesta ocasió ha estat orientat contra tres adreces d’Andorra Telecom en concret, que han repercutit en el servei a l’usuari. L’origen de l’atac massiu encara es desconeix ja que «ens hem centrat en mitigar-lo», va dir Vilana. Tots els atacs patits per la companyia han estat denunciats a la Policia.

Indignació a la xarxa / Sempre que hi ha una avaria o degradació del servei d’Andorra Telecom, els usuaris acostumen a descarregar la seva ràbia amb comentaris a les xarxes socials. Per exemple, Òscar Vidal Ruiz ha escrit: «Serveix d’alguna cosa reclamar a nivell comercial que no ens factureu aquestes hores que no hem pogut cobrar amb visa? Ho dic perquè les altres vegades no ha servit de res. Jo quan no puc donar servei no cobro, vosaltres no doneu servei i cobreu igual...».

Richard de Deus ha dit: «Trobo que tenim molts atacs als servidors d’Andorra Telecom. I si contractem els serveis a empreses que ofereixin major seguretat? És possible? Coneixent alguns dels subministradors de serveis, no vull ser malpensat, però l’enemic potser el teniu a dins!».

Elena Anglada Pérez ha expressat el seu malestar amb la següent queixa: «Ni tinc 3G ni puc enviar SMS ni tan sols trucar... I si tinc una emergència que se suposa que he de fer?... Això és inadmissible...». Emilie Brial  també ha dit la seva: «Disculpeu les molèsties? Seriosament? I us quedeu tan amples, oi? No us fa vergonya donar aquest servei i cobrar una barbaritat cada mes?».

Andorra Telecom insisteix que és un fet aliè a la companyia ja que prové d’un atac extern. Quan fa uns mesos va patir una avaria, aleshores va optar per compensar la clientela afectada pel tall del servei.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT