PUBLICITAT

Canillo

L’hospital obre un expedient per un subministrament de llet caducada

Per ESTEFANIA GRACIA

El biberó amb data de consum superada que l’hospital va subministrar a la família de la nounada.
El biberó amb data de consum superada que l’hospital va subministrar a la família de la nounada. | MARICEL BLANCH
L’Hospital Nostra Senyora de Meritxell (HNSM) ha obert un expedient informatiu per estudiar el subministrament d’una llet caducada a una nounada nascuda la passada setmana al centre sanitari andorrà. Segons indica l’hospital, degut a un «error humà provocat en part per una confusió pel tipus d’etiquetatge de la caixa», es van donar «dues dosis de biberó a un nadó amb una data de consum preferentment superada». 
 
L’HNSM assegura que en el moment en què es va detectar l’error  «l’equip de pediatria va fer un seguiment exhaustiu del nadó, que no va patir cap mena de simptomatologia ni cap perjudici per a la seva salut, i es va mantenir informada la família en tot moment». El centre també remarca que l’estada hospitalària de la mare i la nounada va ser d’una durada «habitual per als nounats». 
La direcció assistencial matisa que ha comprovat «que es tracta d’un cas aïllat, sense conseqüències per al nadó». Tot i això, «ha obert un expedient informatiu per estudiar els fets i prendre les mesures escaients». 
 
Desacord dels pares / La família de la nounada no està d’acord amb l’actuació de l’hospital. La mare, Alexandra Escriba, destaca que si no arriba a ser «perquè jo m’adono de la caducitat, la meva filla hauria estat bevent llet caducada durant els quatre dies que va estar a l’hospital». Escriba assegura que quan es va comunicar el fet a les infermeres i responsables que en aquell moment es trobaven a l’hospital aquests van procedir a retirar el biberó i portar-ne un de nou, però segons Escriba, mostrant despreocupació «i dient-nos que no passa res, que tothom ha begut llet caducada en algun moment». 
 
La família de la nounada trametrà avui una carta a l’hospital explicant el tracte rebut durant la seva estància i espera que aquesta comunicació serveixi per «evitar que altres nadons es puguin trobar en aquesta situació».
 
«Per sort», assegura Escriba, «la meva filla ja està a casa i no li ha passat res, la dosis que va prendre de llet caducada va ser molt poca, no més de 20 ml, però qui sap que podria haver passat. Ens sembla molt greu que un centre sanitari com l’hospital cometi aquestes faltes». La mare destaca que la llet estava caducada des de feia 23 dies, ja que la nena «va néixer el 27 de juliol i la data de caducitat vencia el 4 de juliol». 
 
Trucada del ministre als pares / El pare de la nena assegura que el ministre de Salut, Carles Alvarez Marfany, es va posar en contacte ahir a la tarda amb ell per demanar disculpes i «assegurar que el fet no es tornarà a repetir. El ministre m’ha dit que ha parlat amb el director del SAAS i estudiaran si la negligència ha estat per causa humana o per un error de protocol, i si ha estat per aquests darrer fet es mirarà de canviar-lo o modificar-lo perquè no torni a passar». 
 
Anàlisis i proves / Els pares de la nounada destaquen que l’hospital va extreure «una mica de llet del biberó caducat per analitzar-la» i veure fins a quin punt podia ser perjudicial. Tot i això, «nosaltres no hem rebut cap resultat ni sabem si efectivament la llet era nociva o no, ens agradaria que algú ens mostrés aquests anàlisis». 
De la mateixa manera, els pares asseguren que les úniques proves que es van fer a la nounada després d’assabentar-se del subministrament de la llet han estat «només controls de temperatura. I ningú ens ha dit tampoc que haguem de venir per fer un control de l’estat de la nena». 
 
Afectació a Novalac / Escriba matisa que en un principi l’hospital els va informar que trucaria a l’empresa distribuïdora dels biberons, Novalac, per explicar-los el succeït. Tot i això, la mare remarca que ahir al matí va trucar a dita empresa «i m’han assegurat que cap hospital d’Andorra s’ha posat en contacte amb ells per explicar-los aquest fet». A més, «m’han demanat que els envii una carta informant-los de tot el que ha passat i una foto del biberó caducat, perquè això [el subministrament de la llet caducada] també és una publicitat negativa per a ells». Per aquest fet «estudiaran el que ha passat i miraran si cal posar-se en contacte amb l’hospital». 
 
EL PERIÒDIC ha intentat parlar amb un responsable de Novalac, però no ha estat possible. 
PUBLICITAT
PUBLICITAT