PUBLICITAT

Andorra la Vella

Les concessionàries del transport públic carreguen contra l’Executiu

Les societats conviden Alcobé a corregir una actuació que titllen d’«imprudent» i «irreflexiva»

Per marisa da costa

A l’esquerra, el president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, que ahir s’acompanyava, a la dreta, pel director de Montmantell i Hispanoandorrana, Jordi Gaeta.
A l’esquerra, el president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, que ahir s’acompanyava, a la dreta, pel director de Montmantell i Hispanoandorrana, Jordi Gaeta. | Maricel Blanch
Les dues societats encarregades del transport públic andorrà –competència directa l’una de l’altra– han deixat les seves diferències de banda per aplegar forces contra el Govern. Les concessionàries actuals de les connexions amb autobús interurbanes han presentat un recurs administratiu contra el concurs obert per l’Executiu amb la finalitat de concedir les línies de transport nacional regular de viatgers de cara al setembre del proper any. 
El president de Cooperativa Interurbana Andorrana, Gabriel Dallerès, i el director de Viatges Montmantell i Hispano Andorrana, Jordi Gaeta, van convocar ahir els mitjans del país per anunciar l’aliança en què s’han erigit per exigir al ministre d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, la «suspensió» d’un procés per a la selecció de les properes concessionàries que qualifiquen d’«imprudent» i fruit d’una actuació «irreflexiva» i, per consegüent, «frívola». 
Les deficiències de l’actual plec impedeixen fer previsions dels costos i ingressos que es tindran amb el model que ha d’entrar en vigor el 2017, la qual cosa repercutirà en els beneficis de l’empresa però en conseqüència, adverteixen, influirà també en el salari dels seus treballadors –en l’hipotètic cas que els torni a ser adjudicat el servei– així com en l’usuari, que veurà augmentat el preu del tiquet per una oferta de menor qualitat.
 
Model ple de mancances/ El recurs interposat per davant de l’administració pública té la vocació, segons van explicar els representants de les empreses que ara per ara gaudeixen de l’explotació del transport públic, d’obligar el Govern a tombar – si més no replantejar– un plec de bases que asseguren ple de «mancances». El principal apartat que troben a faltar dins de la documentació que s’adjunta a la sol·licitud per optar a la licitació és la inexistència d’un sistema de «tarifes».
A parer de les denunciants, «no es pot treure un concurs sense que s’estableixin» els guanys que percebran els adjudicataris que, tal com va lamentar Dallerès, «ni tan sols» compten amb una «previsió», unes «bases objectives que han de permetre determinar aquestes tarifes». La indefinició d’aquestes xifres comporta per a les postulants una «inseguretat jurídica» que els impedeix «garantir» el seu «equilibri financer». 
 Entre les «tarifes» que el Ministeri de Transports ha prescindit d’incloure en un plec que han sol·licitat 14 empreses –una xifra superior al número de societats amb autobusos del Principat– Dallerès no només va esmentar el preu a què es vendran els tiquets. També va detallar i replicar la falta d’explicació sobre la intenció de compensar serveis públics que per a l’empresa tenen un cost superior del que es cobra al viatger, com per exemple el bus lliure per als estudiants o bé els trajectes del bus exprés o el nocturn. 
A la falta de concreció d’allò financer, els transportistes van voler afegir altres vulneracions, «diversos preceptes legals» amb un caràcter més tècnic que «acaben d’arrodonir una desafortunada actuació de l’Administració» que, avisen, tindrà repercussió també en treballadors i clients.
La «incertesa» a què es veuen sotmeses les postulants s’incrementa en el cas de les actuals encarregades del transport públic perquè, segons van explicar, desconeixen els «ingressos» que percebran. Amb tot, una reducció dels beneficis comportaria « el perill del futur econòmic d’almenys unes 150 famílies», ja que, malgrat que se’ls mantindria la feina perquè són necessàries, caldria revisar a la baixa els seus salaris.
La Cooperativa Interurbana s’ha avançat a qualsevol resposta governamental i ja ha anunciat la determinació de reclamar 7 milions d’euros per danys i perjudicis en cas que no es rectifiqui. Totes tenen, però, confiança en què l’Administració recapitciti i corregeixi els errors. H

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT