PUBLICITAT

Orgasmes de dona, ablació i pubertat als Tallers d’art

Art al Roc acull obra de Mola, Papió, Contreras i Mireia Sallarès

Per Esther Jover Martin

Cartell que anuncia la inauguració de la mostra dels Tallers d’Art de la Massana a Art al Roc.
Cartell que anuncia la inauguració de la mostra dels Tallers d’Art de la Massana a Art al Roc. | El Periòdic
Després d’anys de no saber res de l’última edició dels Tallers d’art de la Massana, la del 2011, finalment, les obres treballades veuran la llum: l’espai Art al Roc acull els treballs de Meritxell Papió, Neus Mola, Rafael Contreras i Mireia Sallarès comissariada per Joana Baygual. Tres dels quatre artistes coincideixen en una temàtica femenina: l’orgasme, l’ablació i la pubertat. L’altra artista reflexiona sobre el consum de menjar ràpid. La mostra s’inaugura demà a les vuit del vespre i es podrà visitar fins a l’11 de setembre. 
 
Joana Baygual no presenta obra pròpia, sinó que ha fet de comissària de Mireia Sallarès (Barcelona, 1973), artista que presenta el projecte Las Muertes Chiquitas (en francès, de l’orgasme en diuen La petite mort). Las Muertes Chiquitas és un projecte multidisciplinari que parla del plaer i la violència. 
 
Durant quatre anys, del 2006 al 2010, Sallarès va recopilar moltes entrevistes a dones mexicanes, converses en què «l’orgasme com a subjecte funciona com una metàfora de la necessitat de moltes dones d’apoderar-se d’elles mateixes per lluitar i resistir enfront de la violència masclista imperant en el seu context».

l setembre, l’artista es desplaçarà a Andorra per explicar la seva experiència i impressions i s’aprofitarà per projectar el documental Las Muertes Chiquitas.
Un altre treball és el de l’artista Neus Mola, que presenta Ingenuïtat perduda. L’obra vol representar «el pas de la infantesa a l’etapa de la pubertat, l’adolescència, l’edat en què el cos i la ment d’una nena emprenen un canvi hormonal, psicològic i existencial que la convertiran, a la llarga, en una dona madura».
 
Continuant amb el tema femení, Rafael Contreras ha fet tres treballs: No a l’ablació, Sense comentaris i Retalls, dels quals només un se centra exclusivament en la dona. La intenció de Contreras és que «l’art, com a producte de la societat humana, ha de servir per analitzar els diversos components socials. En les tres obres que presenta l’artista, pretén fer una crítica social sobre temes que sempre són d’actualitat, fora i dins de les nostres fronteres». 
 
No a l’ablació vol provocar «rebuig i reforçar la idea que aquesta pràctica és una violació dels drets humans de les dones i les nenes, ja que vulnera la seva integritat física i mental, el dret a viure lliures de violència i discriminació i, en determinats casos, el dret a la vida». Sense comentaris vol posar de relleu «dos reptes complicats com són el control de les armes i la necessitat de fer un tractat mundial sobre el comerç d’armes». Finalment, Retalls vol denunciar l’explotació sexual infantil.
 
La quarta artista que ha treballat en l’última edició dels Tallers d’art és Meritxell Papió, que presenta De tot se’n diu menjar. Papió ha argumentat que amb la instal·lació «responc a una necessitat de reflexionar sobre la manera de menjar ràpida i poc saludable que té la nostra societat». 
 
De tot se’n diu menjar és «una natura morta contemporània amb què qüestiono la qualitat i el valor nutricional dels productes de menjar prefabricat. Denuncio la pèrdua de riquesa biològica per culpa dels interessos econòmics. Els additius no tenen cap valor nutritiu. La seva única utilitat és millorar el sabor, l’aspecte i perllongar la durada dels aliments».
 
TALLERS PER ANAR A LA BIENNAL / Enguany, per seleccionar l’artista que representarà Andorra a la Biennal de Venècia 2017, el Ministeri de Cultura ha decidit convocar una nova edició dels Tallers d’art de la Massana, i una de les tres obres que s’hi treballaran és la que viatjarà a l’esdeveniment d’art contemporani. El termini de presentació de les demandes per participar als Tallers d’art va finalitzar el 17 de juny.
 
El comissariat tindrà en compte la proposta creativa, l’argumentació conceptual, la viabilitat del projecte i la trajectòria artística del o la sol·licitant. En aquesta primera  fase, el comissariat seleccionarà tres obres que entraran als Tallers de la Massana durant un període d’entre tres i set mesos. Els artistes hauran de finalitzar el projecte, com a molt tard, el 6 d’octubre, i després l’explicaran al detall al comissariat, en mostraran una maqueta, esquemes de muntatge, els materials que s’utilitzaran, els industrials implicats, un calendari de treball i el cost de producció. Les tres propostes s’exposaran de cara al públic, i el comissariat haurà d’anunciar la seva decisió abans del 17 d’octubre. 
 
Des de la proclamació del projecte guanyador, l’artista disposarà de cinc mesos per produir l’obra, la qual haurà d’estar enllestida i en condicions per ser transportada a Venècia el 2 de maig del 2017. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT