PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Andorra Telecom compensarà els afectats per l’avaria a internet

La companyia calcularà la quantitat a pagar a cada empresa i als particulars els retornarà 20 euros

Per ESTHER JOVER MARTIN

Una caixera d’un supermercat cobra la compra a una clienta.
Una caixera d’un supermercat cobra la compra a una clienta. | EL PERIÒDIC
Andorra Telecom ha decidit, finalment, compensar la clientela que va patir la incidència d’internet de dilluns passat, que va provocar talls i dificultats d’accés a la xarxa entre les 1.540 empreses i usuaris residencials amb IP fixes. Des de la companyia de telecomunicacions es va matisar ahir que l’afectació a particulars va ser «residual», ja que l’avaria va afectar, sobretot, empreses, entre les quals, molts comerços.

La parapública va anunciar ahir a la tarda, en un comunicat, que a la clientela «residencial», és a dir, particulars, se li retornaran 20 euros en la pròxima factura, la del mes de juliol. En el cas de la clientela d’empresa la compensació es fixarà «en funció dels serveis contractats i prenent com a base la tarifa mensual del servei d’internet». Andorra Telecom no ha detallat la quantitat global que li suposarà ja que ha de calcular la xifra estipulada per a cada empresa.

Amb tot, la companyia de telecomunicacions sí va aclarir que la clientela residencial afectada a la qual se li pagaran els 20 euros és la que va trucar alertant de la incidència en el seu servei d’internet, un percentatge ínfim dels 1.540 clients afectats. La compensació s’ha calculat segons el preu mitjà mensual d’internet.

Després de l’avaria, els partits de l’oposició al Govern van reclamar amb insistència una compensació econòmica. Andorra Telecom va assegurar que ho avaluaria i, finalment, ha decidit fer-ho.

NOVA PLATAFORMA / L’avaria va tenir lloc dilluns i va perjudicar durant unes sis hores el servei d’internet, de manera que tampoc funcionaven els pagaments amb targeta de crèdit. Segons va recordar Andorra Telecom, la incidència es va produir «arran dels canvis en el node central d’accés a internet a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. Aquesta intervenció va ser la darrera del procés de renovació de la plataforma que s’ha dividit en cinc fases i s’ha vingut realitzant des del passat mes d’abril».

Els treballadors d’Andorra Telecom van activar la migració de la plataforma a les 00.30 hores per tal que la incidència sobre la clientela fos la menor possible. La zona geogràfica que faltava per completar la migració de plataforma agrupa uns 14.000 clients, el 15% dels quals van patir la incidència. De fet, en les quatre fases anteriors no hi havia hagut mai cap problema, però en comprovar que la migració no s’executava correctament la va tirar enrere, cap a les sis del matí, i va ser aleshores quan el servei d’internet va patir alteracions. L’avaria es va solucionar cap a les 12.30 hores. Amb tot, en el comunicat emès, la companyia assegura que «la nova plataforma servirà per guanyar estabilitat i fiabilitat a la xarxa» i reitera la disculpa per les molèsties ocasionades a la clientela.

SENSE TPV NI CORREU / La incidència tècnica va afectar, sobretot, empreses i negocis ubicats a les valls centrals, que no van poder utilitzar els seus TPVs, de manera que van perdre moltes vendes perquè cada vegada hi ha menys gent que acostuma a portar diners en efectiu. Els caixers automàtics, però, no van deixar de funcionar. D’altres empreses afectades no van rebre correus electrònics ni consultar cap informació via internet, i tampoc van poder utilitzar les xarxes socials.

Cinca admet preocupació i que «cal reforçar els processos»

El ministre portaveu del Govern, Jordi Cinca, va admetre ahir que l’Executiu –i, sobretot, el ministre d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, president del Consell d’Administració d’Andorra Telecom– està «preocupat» pels incidents que pateix la companyia i afecten la clientela.

La inquietud s’ha traslladat als responsables d’Andorra Telecom la necessitat que es prenguin els mitjans necessaris per evitar que es torni a repetir una avaria com la de dilluns, que va deixar 2.000 clients sense internet, majoritàriament empreses. Cinca va afegir que la companyia és «conscient» dels inconvenients que provoquen les avaries i va advertir que, probablement, «caldrà reforçar els processos» perquè quan s’executin canvis tecnològics com el que s’estava fent –migració de plataforma– no es repeteixin els problemes.

200 MILIONS DE RESERVA / D’altra banda, Cinca va voler deixar clar que l’avaria de dilluns no té res a veure amb les inversions que Andorra Telecom està realitzant per diversificar la seva activitat, com l’edifici The Cloud, és a dir, que la companyia no s’està «descapitalitzant» i que les inversions no es fan en detriment de les millores tecnològiques. De fet, el ministre va subratllar que Andorra Telecom té «200 milions d’euros de reserva». «No és bo generar la sensació que com que es fan inversions, com The Cloud, no hi ha diners per altres coses», va argumentar. «Andorra Telecom pot fer front a moltes coses, no té problemes de finançament», va afegir.

Cinca va relacionar la incidència amb els canvis tecnològics que s’estan duent a terme i que signifiquen que s’estan implementant nous serveis. El ministre portaveu del Govern va recordar que la companyia parapública ha estat «pionera» en el desenvolupament de la fibra òptica, que s’ha finançat amb recursos propis.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT