PUBLICITAT

El repartiment de càrregues de l'estructura E-1 no era uniforme

  • La forta insolació i una gran variació de les temperatures van ser els detonants del col.lapse
  • Tots els informes avalen l'estabilitat tècnica de la torre i en garanteixen el bon funcionament
ENRIC GUINART
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
L'estructura E-1 del túnel dels Dos Valires que es va esfondrar un metre i mig el maig passat, ahir. Foto: TONY LARA

Volem afegir que si bé és clar que tots els fenòmens estudiats han pogut contribuir al col.lapse de les torretes, la nostra opinió és que els efectes que més hi han contribuït han estat el bloqueig dels girs que s'havien de produir a l'extrem de l'estructura, si el recolzament hagués estat articulat, girs que estan coartats per l'extensió longitudinal de les torretes. Aquesta coacció fa que el repartiment de les sol.licitacions no hagi estat uniforme".

Aquesta és una de les conclusions principals del segon accident que es va produir al túnel dels Dos Valires el 29 de maig passat, que va consistir en un descens del costat nord del viaducte atirantat --estructura E-1-- d'aquest enllaç, segons es desprèn de l'informe elaborat per la Direcció Facultativa de l'obra a què ha tingut accés el PERIÒDIC D'ANDORRA. En aquest sentit, els enginyers de la Direcció d'Obra afegeixen que l'esmentat "repartiment de càrregues no uniforme" es va produir per dues raons: en primer lloc pels girs coartats durant la construcció del tram davanter, a partir del moment en què l'extrem posterior quedés recolzat a les dues últimes torretes; i també pels girs coartats deguts a la temperatura diferencial, per l'assolellada de la cara superior del tauler i ombra a la cara inferior, "que pensem que va ser el detonant del col.lapse, perquè aquell dia es va produir una forta insolació i una gran variació de les temperatures extremes", afegeixen.

A la vegada, en l'informe que van presentar al Govern a principi d'aquest mes, la Direcció d'Obra valida el programa d'acabament dels treballs d'aquesta infraestructura proposat per l'UTE constructora Dragados - Treballs Públics Armengol - Dragasa, aconsellant la urgència d'efectuar els treballs de recuperació de la geometria de l'estructura E-1. També indiquen que tots els estudis complementaris aportats per l'UTE constructora "corroboren el parer ja exposat anteriorment per aquesta Direcció d'Obra, tant pel que fa a les obres més urgents d'estintolament, ja efectuades, com a les urgents de recuperació geomètrica i com la validesa estructural de l'obra feta".

LA HISTÒRIA DELS FETS
Des del 29 de maig passat, data en què es va produir l'incident en qüestió, tant l'UTE constructora com l'UTE de Direcció Facultativa van presentar al Ministeri d'Ordenament Territorial diverses demandes d'actuacions acompanyades dels respectius informes, algunes amb caire d'urgència i d'altres també necessàries per evitar la degradació progressiva d'aquesta estructura. Immediatament després de l'accident, el Govern va donar l'ordre d'aturada general de les obres.

Al cap d'uns dies, amb més coneixement de les causes i conseqüències de l'incident i una vegada analitzats els documents rebuts, l'Executiu va autoritzar la continuació de la Fase 3 de l'obra, els accessos a la boca est, i es va acordar posposar sine die la data d'inici de la Fase 4, instal.lacions, que el Govern havia adjudicat unes setmanes abans.

Posteriorment, el Govern va comunicar a mitjan juny a l'UTE Suport - Carlos Fernandez Casado l'autorització de l'execució dels treballs urgents d'assegurament del tauler de l'estructura E-1. Aquests treballs consistien en l'estintolament del costat nord del viaducte atirantat --estructura E-1-- i l'ancoratge dels carros d'avançament, i ja van ser executats segons el programa autoritzat. Posteriorment, segons les fonts consultades, a final de juliol l'Executiu va rebre de l'UTE constructora dues cartes en què adjuntaven diversos informes. (Continuació dels treballs per a la finalització de l'obra de juliol 2010, document redactat per l'UTE constructora; Descenso en el extremo norte de la estructura E-1, document redactat també per l'UTE constructora; i Posibles causas del incidente del día 29-05-2010 en la estructura E-1, document redactat per FHECOR Ingenieros Consultores i Schlaich Bergermann und Partner

Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT