PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

El Ken, l’amic robot que no es cansa mai de jugar

El Servei de Salut Mental, Autea i Andorobots han organitzat un curs pilot per a canalla de 7 a 9 anys amb Trastorn de l’Espectre Autista

Per ESTHER JOVER MARTIN

La canalla observa el robot Ken, que els ofereix una demostració de Tai-Txi, amb la psicòloga Sílvia Pascual, ahir.
La canalla observa el robot Ken, que els ofereix una demostració de Tai-Txi, amb la psicòloga Sílvia Pascual, ahir. | TONY LARA
S’imaginen un company de jocs que no es cansa mai i que sempre té ganes de jugar? Existeix. És el Ken, un robot model Nao que el Servei de Salut Mental utilitza per realitzar la prova pilot d’un programa terapèutic amb canalla de 7 a 9 anys amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA). El projecte és una iniciativa de Salut Mental, Andorobots i l’Associació d’Afectats d’Autisme d’Andorra (Autea), per testar l’ús del robot com a eina pedagògica.

El Xavier i la Isabel són els progenitors de la Jade, una nena de 8 anys  que ha seguit el programa. «Està trista perquè s’acaba, aquí s’ho passa molt bé perquè la canalla és com ella», expliquen. Perquè tenir un TEA no és fàcil. Fins fa poc, la Jade patia «assetjament a l’escola, i no li agradava anar-hi. Ara la situació està millor», admeten. «La gent s’ha de conscienciar, i s’hauria de fer un estudi del comportament de l’alumnat», afegeixen.

Tot i que l’experiència amb el robot ha resultat molt positiva, els pares de la Jade també recomanen a tothom una ajuda infal·lible: adoptar un gos. Ells ja en tenen dos i la nena està encantada.

Programa pilot

La prova pilot a la qual han participat cinc infants ha consistit en 14 sessions, set dies de teràpia «per potenciar les habilitats socials a través del joc cooperatiu, amb l’objectiu de tolerar millor la frustració, seguir uns torns, comunicar-se millor, identificar i expressar emocions, resoldre problemes i adquirir habilitats per conversar», va explicar la psicòloga infantiljuvenil especialista en autisme, Sílvia Pascal, del Servei de Salut Mental. Les següents set sessions s’han realitzat amb el robot: «A la segona part hem introduït el Ken. Hem continuat amb els jocs però amb la seva ajuda, de manera que hi ha hagut més beneficis per als infants per potenciar les competències socials», va afegir.

Encara és d’hora per parlar de resultats, però Pascal va comentar que entre els participants a la prova pilot han detectat «l’alta motivació de venir a interactuar amb el robot, que a nivell de conducta aguanten més l’espera i es porten molt bé. A més, la cohesió grupal ha estat molt forta entre la canalla, i tenen la motivació de pertànyer a un grup».

El Ken és un model Nao, «un robot que es pot utilitzar tant en teràpies com en una associació robòtica ja que es pot programar com vulguis», va especificar el responsable d’educació d’Andorobots, Jordi Fernández. El Nao té unes aplicacions lúdiques que permeten a la canalla interactuar amb ell, ja que el robot els pregunta com estan, què han fet durant el dia, juguen i, fins i tot, balla i els fa una divertida demostració de Tai-Txi.

La vicepresidenta d’Autea, Teresa Profitós, va comentar que intueix millores entre el grup, com «mantenir el contacte visual» i «respondre les seves preguntes». Amb tot, Profitós va advertir que la infància i la joventut amb TEA «no ho té gens fàcil a l’escola» i va reclamar més i millors recursos.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT