PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El manteniment del túnel d’Envalira costa 2,8 milions

El nombre de vehicles que usen les instal·lacions augmenta

Per ESTEFANIA GRACIA

L’es instal·lacions del túnel d’Envalira durant una temporada d’hivern.
L’es instal·lacions del túnel d’Envalira durant una temporada d’hivern. | TONY LARA
El cost total de l’operació i manteniment del túnel d’Envalira, «amb la renovació periòdica dels elements de la infraestructura i instal·lacions auxiliars de seguretat és de dos milions d’euros aproximadament, que incloent les despeses financeres pujaria a 2,8 milions d’euros sense incloure les amortitzacions», segons destaca Globalvia, l’empresa encarregada de gestionar el túnel.

D’altra banda, l’empresa matisa que l’apartat del túnel que requereix més manteniment «depèn de les actuacions programades per a cada any, per exemple, l’any passat van ser les instal·lacions ITS i comunicacions, però aquest any seran les reparacions de les piles del viaducte previstes per aquest estiu».
A més, «en la nostra programació d’actuacions, procurem distribuir les despeses de manteniment major i grans reposicions a llarg termini de manera que intentem evitar que es concentrin en un mateix any».

Entrada de vehicles / El nombre de vehicles que fan via pel túnel d’Envalira va en augment. I és que durant el 2014, un total de 590.000 vehicles van utilitzar les instal·lacions, mentre que en el passat any el van utilitzar 606.000. Pel que fa a aquest any, fins el mes de maig, han passat pel túnel 266.000 vehicles. Globalvia assegura que el percentatge de vehicles pesats «és aproximadament d’un 10% sobre el total d’entrades registrades».

Afectació de les nevades i pluges / En anys anteriors, les temporades d’hivern han portat fortes nevades i han dificultat el pas d’alguns accessos al país, tot i això, des de l’empresa es matisa que pel que fa a la temporada hivernal 2015-2016, «ha sigut suau en termes de vialitat, perquè les nevades han sigut moderades i bastant distribuïdes. En aquests termes preferim moltes petites nevades que poques nevades fortes, i és el temporal que hem tingut aquest any». Tot i això, «en les tres temporades anteriors, i especialment la temporada 2012-2013, la neu ha sigut molt intensa i a vegades concentrades en forts temporals».

En aquestes situacions, els recursos humans i materials de que disposa l’empresa s’utilitzen «amb molta més intensitat» per intentar solucionar la situació. «S’ha de pensar que en ocasions, els temporals tenen una durada de quatre o cinc dies, i llavors és quan posem a prova les nostres capacitats utilitzant el 100% dels nostres recursos», puntualitza Globalvia.

Aquest mes d’octubre l’empresa complirà 14 anys d’operació «i podem afirmar amb satisfacció que fins ara mai s’ha tancat la circulació en el tram concessionat per causa de temporal. Pensem que una de les principals motivacions del Govern per la construcció d’aquest túnel va ser precisament garantir la circulació ininterrompuda amb França i el Pas de la Casa en condicions de seguretat».

Tarifes del túnel / Pel que fa a les tarifes del túnel, aquestes estan regulades pel contracte de concessió, «i únicament es modifiquen per variacions d’inflació», destaca l’empresa que gestiona el túnel.

El contracte de concessió del que disposa Globalvia consisteix en realitzar la inversió per la construcció de la infraestructura i totes les instal·lacions de seguretat necessàries, «així com conservar-la i mantenir-la durant tot el període de la concessió», denota l’empresa. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT