PUBLICITAT

Andorra la Vella

Un únic tiquet servirà per viatjar del Pas a Ordino amb bus

Les noves línies cobriran punts on ara no arriba el transport

Per marisa da costa

El ministre i la directora de Transports, Jordi Alcobé i Irene González, ahir.
El ministre i la directora de Transports, Jordi Alcobé i Irene González, ahir. | Tony Lara
L’1 de setembre del 2017 es posaran en marxa les noves «línies de transport nacional regular de viatgers» que, entre altres canvis, incorpora la unificació, en un sol tiquet, dels trasllats per als quals és necessari fer un transbord. Aquesta, juntament amb l’ampliació de l’espai geogràfic a que donarà cobertura el transport públic, són dues de les principals novetats que comportarà el nou plantejament de les connexions interparroquials a través de l’autobús, per al qual el Govern va acordar ahir licitar la concessió de les línies tot perseguint l’objectiu d’«homogeneïtzar» aquest servei. 
 
El ministre d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, va anunciar durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres la licitació de les noves línies de transport públic, un «projecte estratègic» que persegueix afavorir la «sostenibilitat i la modernitat» alhora que, a la llarga, pretén convertir-se en «una alternativa real al transport privat».
 
El model presentat ahir no comporta canvis en la nomenclatura de les línies, que mantindran l’actual numeració: l’L1 seguirà arribant fins a Sant Julià de Lòria i l’L2 fins a Encamp i, així, successivament. El canvi sí que afectarà, però, a la cobertura que donaran les empreses que guanyin la concessió (que serà per a un període de 15 anys, cinc prorrogables). Amb la posada en marxa, el proper any, de la nova configuració, l’autobús arribarà fins a ubicacions actualment descobertes: la Baixada del Molí i el carrer Prat de la Creu pel que fa a la capital, la rotonda del km0 i la carretera de l’Obac a Escaldes-Engordany o la Cortinada pel que fa a Ordino, són alguns exemples.
 
Tot plegat quedarà subdividit en tres «lots» que, tal com va anunciar Alcobé, inclouran cadascun d’ells «dues o més línies que formen el sistema de transport de cada vall». Totes elles tindran la parada de la Dama de Gel com a sona de transbord. L’altre factor de connexió serà l’Estació Nacional d’Autobusos, que funcionarà com a «punt neuràlgic d’unió». 
 
Plataforma gestora única/ Alcobé va comparéixer acompanyat de la Directora del departament de Transport, Irene González, que va afegir a les finalitats del projecte «la voluntat d’unificar el servei perquè no hi hagi diferències entre les empreses» que guanyin el concurs nacional. Per això, en un termini màxim d’un any des que s’atorguin les línies, es posarà en funcionament «una plataforma gestora» que serà la «única interlocutora» i entre les funcions de les quals constarà la creació i gestió  de la gestió tarifària però també l’evolució tecnològica. En aquest sentit i tal com va corroborar Alcobé, s’espera, ens uns anys, comptar amb parades d’autobús dotades de wifi i pantalles interactives, entre altres prestacions. No existeix encara, però, una calendarització per a la consecució d’aquestes modernitzacions.
 
Tarifes i horaris/ A banda de la unificació del bitllet pels viatges que es facin des de Sant Julià de Lòria fins a Canillo o des d’Ordino fins al Pas de la Casa, per exemple, les tarifes seguiran sent les fixades a través del Butlletí Oficial. Pel que fa als horaris, seran les empreses a qui es concedeixi els trajectes les que els imposaran. 
 
Les novetats fins ara exposades podran ser modificades un cop aplicades; les concessionàries tindran l’obligació d’aportar dades com el nombre de passatgers o el nombre de quilòmetres que es facin per tal que el servei pugui ser sotmès a avaluació i, així, s’hi apliquin les millores escaients. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT