PUBLICITAT

Andorra la Vella

El modest augment de les vendes depèn de les accions incentives

Els empresaris apunten un increment del consum supeditat, però, a l’època de rebaixes

Per marisa da costa

Només un terç dels comerciants minoristes esperen créixer en vendes aquest primer semestre del 2016, enfront del 18% que creu que empitjorarà.
Només un terç dels comerciants minoristes esperen créixer en vendes aquest primer semestre del 2016, enfront del 18% que creu que empitjorarà. | Tony Lara
Els comerciants, per primera vegada després de semestres consecutius lamentant el descens constatat en el nivell de les vendes, van percebre el darrer semestre del passat 2015 «els primers signes d’estabilització». No obstant, i seguint la tendència d’altres sectors com l’automobilístic o el de la construcció, ambdós dependents dels ajuts que l’Administració posa a la disposició de la societat per tal d’impulsar reformes arquitectòniques i canvis de vehicle, l’àmbit dels minoristes veu com l’increment de les compres per part del ciutadà s’explica per les campanyes pensades justament per incentivar la sortida de productes.
 
La darrera enquesta realitzada per part de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS), on es recull la percepció dels empresaris sobre l’evolució econòmica del país en el transcurs dels sis últims mesos del passat exercici, permet entreveure, tal com va exposar el president de l’ens, Marc Pantebre, «un saldo positiu per primera vegada en aquest període», és a dir, entre els mesos de juliol i desemrbre, «des de l’any 2003».  Aquest trencament amb «la tònica de forts descensos dels exercicis anteriors», que porta a vaticinar «una lleu recuperació de les vendes», té un però. «El repunt puntual» no s’explica per la recuperació del poder adquisitiu per part dels usuaris ni de la seva voluntat d’abandonar la línia de l’estalvi adquirida com a conseqüència de la crisi econòmica. 
 
Són «unes campanyes de rebaixes i promocions més intenses» les que van intervenir en la modesta recuperació de les vendes i no «una veritable reactivació del consum» que, tal com matisa el 38è informe per a descriure l’estat de la conjuntura econòmica del Principat, és «encara molt poc dinàmic». Mostra d’això és la resposta dels comerciants a aquest examen de situació: un 22% dels enquestats afirma que el seu negoci va tancar l’any desfavorablement. Les previsions per a l’inici del curs present són modestament millors: un 4% menys espera que el comerç segueixi a la baixa, elevant al 18% del total  el volum d’empresaris que preveuen empitjorar els seus saldos respecte del mateix període de 2015.
 
La debilitat de la demanda és el principal impediment per al creixement, seguida immediatament per la pèrdua d’atractiu de la zona i l’augment de la competència, en tercer lloc. D’igual manera, la pujada dels costos d’explotació té en bona mesura repercussió en la dificultat de la millora. Tots aquests factors van tenir, d’altra banda, relació directa no només amb el descens de les vendes lamentat pel 31% dels empresaris sinó amb els treballadors. El 7% dels comerços minoristes van haver de reduir la seva plantilla, comptant amb menys treballadors en comparació amb l’inici de l’any. 
 
Les perspectives no donen per tirar coets: només el 28% espera millorar, enfront del 18% que creu que la cosa anirà a pitjor en el futur. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT